fbpx

Ερωτήσεις των Ασθενών και Συμβουλές για την Οστεοπόρωση

Συχνές ερωτήσεις ασθενών στον πάγκο του φαρμακείου

«Ο γιατρός μου είπε πως έχω οστεοπόρωση και θα πρέπει να αρχίσω να κάνω μια φυσική άσκηση, αλλά εγώ φοβάμαι μη σπάσω κάποιο κόκαλο. Τι με συμβουλεύετε εσείς;»

Ερωτήσεις των Ασθενών και Συμβουλές για την Οστεοπόρωση.

Η απάντησή σας μπορεί να είναι:

«Έχει απόλυτο δίκιο διότι πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι η φυσική άσκηση βελτιώνει την οστεοπόρωση, διότι αυξάνει την οστική πυκνότητα, ιδιαίτερα όταν το άτομο εξασκείται με αυξημένη αντίσταση για μια ώρα, 3 φορές την εβδομάδα.

Η γυμναστική με βαράκια και όργανα αντίστασης, πιλάτες, διατάσεις και τα ομαδικά σπορ είναι τα πλέον κατάλληλα.

Η αεροβική άσκηση όπως το τρέξιμο, το ποδήλατο, το κολύμπι, το σκι και το γρήγορο περπάτημα είναι καλά, αλλά λιγότερο αποτελεσματικά.

Παράλληλα, ενδυναμώνοντας τους μύες με την άσκηση, μειώνεται και ο κίνδυνος να πέσετε και να σπάσετε κάποιο κόκαλο όπως φοβάστε».

«Δεν κατάλαβα πώς πρέπει να πάρω το Actonel. Μπορείτε να μου εξηγήσετε;»

Η απάντησή σας μπορεί να είναι:

«Τα δισκία θα πρέπει να τα καταπίνετε ολόκληρα σε καθιστή ή όρθια θέση και ποτέ ξαπλωμένη, με ένα μεγάλο ποτήρι νερό της βρύσης.

Αυτό το φάρμακο πρέπει να το παίρνετε αρκετό διάστημα πριν ή μετά τα γεύματα.

Περίπου μισή έως μια ώρα πριν το πρόγευμα -πράγμα που συνιστάται- ή περίπου τουλάχιστον δύο ώρες πριν ή μετά το μεσημεριανό γεύμα.

Επίσης τα χάπια αυτά να τα παίρνετε τουλάχιστον μισή ώρα πριν ξαπλώσετε».

«Αληθεύει ότι και οι άνδρες μπορεί να έχουν οστεοπόρωση;»

Η απάντησή σας μπορεί να είναι:

«Ναι, αλλά σε μικρότερο ποσοστό από τις γυναίκες. Ο αριθμός τους όμως όλο και μεγαλώνει λόγω της καθιστικής ζωής αλλά και λόγω ορισμένων φαρμάκων όπως αυτά για τον προστάτη (ασθένεια που η συχνότητα της αυξάνει με την ηλικία) που μειώνουν την οστική πυκνότητα.

Παρ' όλο που τα κατάγματα στους άνδρες δεν είναι τόσο συχνά, είναι όμως πιο σοβαρά απ' ό,τι στις γυναίκες, όπως π.χ. τα κατάγματα στο μηριαίο οστό».

Παρ' όλο που τα κατάγματα στους άνδρες δεν είναι τόσο συχνά, είναι όμως πιο σοβαρά απ' ό,τι στις γυναίκες, όπως π.χ. τα κατάγματα στο μηριαίο οστό.

Ας δούμε τι πρέπει να γνωρίζουμε για την οστεοπόρωση

Τι είναι η οστεοπόρωση; Είναι η κατάσταση αυτή που χαρακτηρίζεται από δύο σημαντικά στοιχεία:

1) Μειωμένη οστική μάζα και

2) Διαταραχή της μικροαρχιτεκτονικής του οστού.

Αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα κινδύνου για εμφάνιση καταγμάτων.

Το 30% των γυναικών άνω των 50 ετών έχει χαμηλή οστική πυκνότητα και το ποσοστό αυξάνει με την ηλικία.

Στους άνδρες, η επίπτωση των καταγμάτων αυξάνει επίσης με την ηλικία, αλλά η αύξηση ξεκινά 5-10 χρόνια αργότερα από ό,τι στις γυναίκες.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ορίζει ως φυσιολογική οστική πυκνότητα μια τιμή μεταξύ μιας σταθερής απόκλισης από την κύρια τιμή νεαρών ενηλίκων του ιδίου φύλου και φυλής.

Οστική πυκνότητα σε οποιονδήποτε ενήλικα μεταξύ 1 και 2,5 σταθερών αποκλίσεων κάτω της κύριας τιμής ορίζεται ως οστεοπενία, ενώ τιμή άνω των 2,5 σταθερών αποκλίσεων κάτω της κύριας τιμής ορίζεται ως οστεοπόρωση και συνδυάζεται με αυξημένη σκελετική ευθραυστότητα.

Επιβαρυντικοί παράγοντες στην εμφάνιση οστεοπόρωσης είναι η ηλικία, το ατομικό ή κληρονομικό ιστορικό καταγμάτων, το κάπνισμα, η θεραπεία με κορτικοστεροειδή,
η ασιατική ή ισπανική καταγωγή.

Προστατευτικοί παράγοντες έναντι της νόσου αποτελούν ο αυξημένος δείκτης μάζας σώματος (άτομα δηλαδή παχύσαρκα), τα οιστρογόνα, και η διατροφή πλούσια σε ασβέστιο (κατά βάση γαλακτοκομικά προϊόντα).

Τα αίτια της οστεοπόρωσης είναι αρκετά.

Αναφέρονται τα πιο σημαντικά:

- Παροδική οστεοπόρωση (οστεοπενία) εγκυμοσύνης ή λόγω θηλασμού.

- Κακή διατροφή.

- Ηλικία άνω των 50 ετών.

- Εμμηνόπαυση.

- Ενδοκρινικές παθήσεις όπως ανεπάρκεια οιστρογόνων, ανεπάρκεια ανδρογόνων στους άνδρες (υπογοναδισμός σε άνδρες και γυναίκες), υπερθυρεοειδισμός, υπερπαραθυρεοειδισμός, σακχαρώδης διαβήτης, διαταραχές αυξητικής ορμόνης.

- Γαστρεντερικές παθήσεις όπως σύνδρομα δυσαπορρόφησης, μετά από επεμβάσεις στο στομάχι, κοιλιοκάκη, φλεγμονώδης νόσος του εντέρου.

- Νόσοι του ήπατος.

- Λήψη φαρμάκων όπως: κορτικοστεροειδή, ηπαρίνη, αγχολυτικά και αντιεπιληπτικά.

- Νευρογενής ανορεξία.

- Ρευματολογικές παθήσεις όπως ρευματοειδής αρθρίτιδα.

Ο ασθενής με οστεοπόρωση δεν εμφανίζει συνήθως συμπτώματα στα πρώτα στάδια.

Ποιές είναι οι συνέπειες της οστεοπόρωσης

Ο ασθενής με οστεοπόρωση δεν εμφανίζει συνήθως συμπτώματα στα πρώτα στάδια.

Ενδείξεις μπορεί να είναι η απώλεια ύψους, άλγη στους μύες του αυχένα, ενόχληση στο ισχίο, οστικό άλγος ιδίως σε περίπτωση καταγμάτων, κύφωση.

Το κύριο φυσικά χαρακτηριστικό είναι το ιστορικό καταγμάτων.

Τα άτομα με οστεοπόρωση έχουν περισσότερες πιθανότητες να σπάσουν ένα κόκαλο ακόμα και μετά από ένα σχετικά πολύ μικρό τραυματισμό.

Τα κατάγματα είναι συχνότερα στο ισχίο, στη σπονδυλική στήλη και στον καρπό.

Τα κατάγματα στο ισχίο και στο καρπό είναι συνήθως ξαφνικά και το αποτέλεσμα μίας πτώσης.

Τα προβλήματα στη σπονδυλική στήλη συμβαίνουν αν υποστούν κάταγμα αρκετοί σπόνδυλοι και τότε η σπονδυλική στήλη θα αρχίσει να κυρτώνει.

Αυτό μπορεί να προκαλέσει πόνο στη ράχη και απώλεια ύψους και επειδή τώρα υπάρχει λιγότερος χώρος κάτω από τις πλευρές, ορισμένα άτομα παρουσιάζουν δυσκολία στην αναπνοή.

Συμβουλές για μια υγιεινή ζωή

- Επισημάνετε στους ασθενείς υψηλού κινδύνου να αποφύγουν το κάπνισμα και το αλκοόλ γιατί μειώνουν τη δραστηριότητα των οστεοβλαστών.

- Η διατροφή να είναι πλούσια σε γαλακτοκομικά και κυρίως σε γιαούρτι του οποίου το ελαφρά όξινο pH,προάγει τη βιοδιαθεσιμότητα του ασβεστίου.

Επίσης και τα κίτρινα σκληρά τυριά και κυρίως η παρμεζάνα είναι πλούσια σε ασβέστιο και εμπεριέχουν και βιταμίνη Κ, που παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στη μείωση των κινδύνων της οστεοπόρωσης.

- Προτρέψτε τους να κάνουν μια φυσική άσκηση για μια ώρα, 3 φορές τη εβδομάδα

- Πληροφορήστε τα άτομα πάνω από 75 ετών για τους κινδύνους καταγμάτων

- Μην αμελείστε να μιλήστε για τον επικείμενο κίνδυνο της οστεοπόρωσης σε όλες τις πελάτισσές σας που μπήκαν στην εμμηνόπαυση και προτρέψτε τες για έναν έλεγχο οστικής πυκνότητας.

- Δώστε τις κατάλληλες συμβουλές πρόληψης μέσω της διατροφής και της άσκησης σε όλες τις πελάτισσές σας πάνω από τα 40.

Η σημασία του ασβεστίου και της Βιταμίνης D

Προτείνετε πάντα ικανοποιητική ημερήσια λήψη ασβεστίου (1.500 mg/Ημέρα) στους πελάτες σας πάνω από 60 ετών με τη τροφή.

Αυτή η ποσότητα ασβεστίου μπορεί να εξασφαλιστεί καταναλώνοντας:

3 ποτήρια γάλα και 60 γρ κίτρινο σκληρό τυρί ή 1 ποτήρι γάλα, 2 γιαούρτια και 100 γρ τυρί φέτα ή 1 ποτήρι γάλα,1 γιαούρτι και 90 γρ γραβιέρα.

Φυσικά στα άτομα με έλλειψη ασβεστίου προτείνονται και τα ειδικά συμπληρώματα ασβεστίου.

Η απορρόφηση του ασβεστίου δυσχεραίνει με παράλληλη λήψη τροφών που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες όταν λαμβάνονται ταυτοχρόνως.

Το ίδιο συμβαίνει και με τα ανθρακούχα ποτά και τις τροφές που είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες, όπως το κόκκινο κρέας, πλούσιο σε θειούχα αμινοξέα. Επίσης το πολύ αλάτι, ο καφές και το τσάι ευνοούν την απέκκριση του ασβεστίου.

Για να πετύχουμε τη μεγαλύτερη απορρόφηση και βιοδιαθεσιμότητα του, καλό είναι παράλληλα να προσλαμβάνεται μαγνήσιο, βιταμίνη D και ψευδάργυρος.

Όσο για τη Βιταμίνη D, τη συνθέτει ο οργανισμός μας χάρη στην έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία.

Η συνήθης διατροφή μας δεν καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες σε βιταμίνη D, που 15 λεπτά έκθεσης στον ήλιο στο πρόσωπο και στα χέρια, 3 μέρες την εβδομάδα είναι αρκετό για την ικανοποιητική σύνθεσή της.

Σε περίπτωση έλλειψης της συνιστάται η λήψη ειδικών συμπληρωμάτων.

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


e-learning-pharmamanage.gr


Σεβόμαστε την Ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες, που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι τους όρους Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων