fbpx

Οι Ευκαιρίες για την Ανάπτυξη της Κατηγορίας Αυτοθεραπείας

Οι απαιτήσεις των ασθενών που είναι και καταναλωτές έχουν εξελιχθεί. Είναι όλο και περισσότερο ενημερωμένοι και θέλουν να πάρουν τη φροντίδα της υγείας τους στα χέρια τους, χωρίς να καταφύγουν απαραίτητα σε μια επίσκεψη στον γιατρό.

Οι Ευκαιρίες για την Ανάπτυξη της Κατηγορίας Αυτοθεραπείας.

Αυτοθεραπεία ένα μοχλός ανάπτυξης για το φαρμακείο

Εκατοντάδες τα προϊόντα για μικροπροβλήματα υγείας όπως για δερματολογικά, για τον πόνο, το αναπνευστικό, το πεπτικό, το κυκλοφορικό, τα γυναικολογικά προβλήματα τα οφθαλμολογικά, οι βιταμίνες…κ. ά.

Τα Μη Υποχρεωτικώς Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.) κατέχουν περίπου το 13%, κατά ΜΟ, του τζίρου του Ελληνικού φαρμακείου.

Στην Ευρώπη αυτό το ποσοστό είναι πολύ μεγαλύτερο με έναν ΜΟ που φθάνει το 32% και μάλιστα σε ορισμένες χώρες όπως η Γερμανία και η Σουηδία φθάνει και στο 40%, αφού οι τιμές είναι τουλάχιστον 3 φορές επάνω από την Ελλάδα.

Υπάρχει λοιπόν μια προοπτική ανάπτυξης των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. και στη χώρα μας;

Πάνω απ' όλα η επικοινωνία

Τα φάρμακα και γενικά τα προϊόντα αυτοθεραπείας αποτελούν πραγματικά μια ευκαιρία ανάπτυξης για το φαρμακείο, αρκεί ο φαρμακοποιός να πάρει στα χέρια του τη διαχείριση της επικοινωνίας τους προς τον ασθενή πελάτη.

Πρόκειται για μια ολόκληρη στρατηγική marketing που όχι μόνο επικεντρώνεται στη λεκτική τους επικοινωνία, αλλά και στην οπτική τους επικοινωνία στον χώρο πώλησης, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο concept στον χώρο με ένα μήνυμα:

«Μπορώ να επιλέξω και ο φαρμακοποιός μου θα με συμβουλέψει».

Δημιουργώντας λοιπόν στον χώρο πώλησης δίπλα από τον πάγκο εξυπηρέτησης, μια γωνία ελεύθερης πρόσβασης των προϊόντων αυτοθεραπείας σε ραφιέρες ή γόνδολες, με την κατάλληλη σήμανση του θέματος υγείας, είναι δεδομένο ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν κυρίως από την αυθόρμητη επιλογή προϊόντος.

Απαραίτητη όμως η σήμανση «Ζητήστε τη συμβουλή του φαρμακοποιού σας».

Για κάθε κατηγορία προϊόντων πρέπει να αναγράφεται στο ράφι η πάθηση στην οποία ανταποκρίνονται, να υπάρχουν οι τιμές σε όλα τα προϊόντα και φυσικά τα έντυπα ενημέρωσης των εταιρειών.

Αναμφισβήτητα, η εξασφάλιση της κατάλληλης επιλογής του καταναλωτή και η συμβουλή υγείας, παραμένουν οι βάσεις της επικοινωνίας στο φαρμακείο και η προσέγγιση του πελάτη είναι απαραίτητη όποιος και αν είναι ο τύπος της ζήτησης.

Από μαρτυρίες φαρμακοποιιών πάνω από 1 περίπτωση στις 5, οι ασθενείς ζητούν ένα προϊόν που δεν είναι κατάλληλο γι' αυτούς!

Παράλληλα αυτή η προσέγγιση του πελάτη και ο διάλογος μαζί του δίνει την ευκαιρία στο φαρμακοποιό να προτείνει κάτι συμπληρωματικό για αποτελεσματικότερη θεραπεία και φυσικά για μεγαλύτερο όφελος για τον ασθενή.

Από την άλλη οι εταιρείες έχουν πραγματικά επικεντρωθεί στην επικοινωνία με τον καταναλωτή μέσω των ΜΜΕ και κυρίως της τηλεόρασης.

Εύλογα το επιχείρημα τους είναι ότι «οδηγούν τον πελάτη στο φαρμακείο».

Όλοι οι φαρμακοποιοί και οι συνεργάτες τους στον πάγκο εξυπηρέτησης πρέπει να θέσουν και να εφαρμόσουν ένα πρωτόκολλο φροντίδας και συμβουλής στους ασθενείς που αναζητούν στο φαρμακείο φάρμακα ή προϊόντα υγείας χωρίς συνταγή.

Δυστυχώς η πραγματικότητα μας διαψεύδει!

Πάρα πολλοί ασθενείς ζητούν και αγοράζουν φάρμακα αυτοθεραπείας χωρίς να τους έχει γίνει καμία ερώτηση, καμία διερεύνηση στον πάγκο εξυπηρέτησης και αυτή η πρακτική όχι μόνο δεν είναι επαγγελματική, αλλά καλλιεργεί μια νέα κουλτούρα στον καταναλωτή, ότι αυτά τα προϊόντα δεν είναι κανονικά φάρμακα και έτσι στο μέλλον δεν θα ενοχληθεί καθόλου να τα αναζητήσει στα ράφια του super market της γειτονιάς του!

SOS Κίνδυνος…

Οι ειδικοί προειδοποιούν συνεχώς και ανάμεσα τους και τα στελέχη των συλλογικών φορέων:

Τα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. είναι φάρμακα και η ανεξέλικτη χρήση τους επιφυλάσσει κινδύνους.

Οι ασθενείς, όσο και αν είναι ενημερωμένοι, δεν έχουν τις γνώσεις και την κρίση για τη λήψη τους.

Ο φαρμακοποιός ή ο ιατρός οφείλουν να τους δώσουν την κατάλληλη συμβουλή για τα οφέλη αλλά και τους κινδύνους χορήγησής τους.

Πρωτόκολλο φροντίδας και συμβουλής

Όλοι οι φαρμακοποιοί και οι συνεργάτες τους στον πάγκο εξυπηρέτησης πρέπει να θέσουν και να εφαρμόσουν ένα πρωτόκολλο φροντίδας και συμβουλής στους ασθενείς που αναζητούν στο φαρμακείο φάρμακα ή προϊόντα υγείας χωρίς συνταγή.

Τα βασικά σημεία αυτού του πρωτοκόλλου είναι:

- Προσδιορισμός του χρήστη,

- Ιστορικό πάθησης,

- Δοσολογικό σχήμα,

- Προφυλάξεις κατά τη χρήση και

- Συμβουλές υγιεινής ζωής

Αυτή η διαδικασία είναι αναγκαία όχι μόνο για τη διασφάλιση του κοινού από την αλόγιστη χρήση τους, αλλά και για τη μεγαλύτερη κατοχύρωση του επιστημονικού ρόλου του φαρμακείου, της «δύναμης της άσπρης μπλούζας» που αποτελεί το ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα απέναντι σε οποιοδήποτε άλλο κανάλι διανομής στο μέλλον!

Σήμερα, η πρακτική που ταιριάζει σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της υπεύθυνης κατανάλωσης, ονομάζεται selfcare, και αποτελεί μια πραγματική ώθηση για την οικονομική δραστηριότητα του Φαρμακείου.

Selfcare: Η νέα αυτοθεραπεία

Όσοι ταυτίζουν την αυτοθεραπεία μόνο με τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, το αναθεωρούν με ένα νέο ορισμό.

Σήμερα, η πρακτική που ταιριάζει σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της υπεύθυνης κατανάλωσης, ονομάζεται selfcare, και αποτελεί μια πραγματική ώθηση για την οικονομική δραστηριότητα του Φαρμακείου.

Είναι αλήθεια, ότι αυτή η διεύρυνση της κατηγορίας της αυτοθεραπείας, με το να μην περιορίζεται πλέον μόνο στα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. προϊόντα, έχει κάθε συμφέρον να συμβάλλει στην τρέχουσα ανάπτυξη της αγοράς των φαρμακείων.

Τα τελευταία χρόνια, έχει επιτευχθεί αξιόλογη ανάπτυξη της αυτοθεραπείας σε προϊόντα που οι καταναλωτές θεωρούν προϊόντα για την υγεία γενικότερα.

Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι δεν καταφεύγουν πλέον σε θεραπείες μόνο με φάρμακα.

Επίσης, θεωρούνε τα προϊόντα, όπως τα συμπληρώματα διατροφής, η φυτοθεραπεία..κ.ά, ως ολοκληρωμένες θεραπείες για την αντιμετώπιση προβλημάτων όχι ιδιαιτέρως σοβαρών, όπως πονοκεφάλους, κρυολογήματα ή πονόλαιμο.

Όσο για διαταραχές, όπως προβλήματα ύπνου ή άγχος, οι μισοί προτιμούν να «περιμένουν να περάσει», ενώ οι άλλοι καταφεύγουν στον Φαρμακοποιό τους για να ζητήσουν τη συμβουλή και την αγωγή που τους ταιριάζει περισσότερο.

Η επιλογή του Φαρμακείου γίνεται πάντα με γνώμονα την απόσταση, δηλαδή το πιο κοντινό φαρμακείο, και φυσικά τις τιμές.

Η ποιότητα της υποστήριξης και της προσφοράς είναι επίσης βασικά κριτήρια.

Ο φαρμακοποιός είναι, μετά τον ιατρό, πρώτος στη λίστα με τους επαγγελματίες υγείας που οι ασθενείς εμπιστεύονται και ζητάνε συμβουλές και αυτό από μόνο του αποτελεί ένα «γερό χαρτί» στα χέρια του.

Είναι λοιπόν ευκαιρία για το φαρμακείο να εντείνει τις ενέργειες προβολής στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα και γενικά στα προϊόντα selfcare, καθώς και να κατευθύνει τους πελάτες του στη σωστή επιλογή προϊόντων για θεραπεία και πρόληψη.

Συνεπώς ο Φαρμακοποιός αποτελεί ένα στοιχείο «κλειδί» για το μέλλον της αυτοθεραπείας και προσδοκά από τις εταιρείες περισσότερη υποστήριξη στο σημείο πώλησης ιδιαίτερα σε ενέργειες του trade marketing, όπως είναι το merchandizing, η εκπαίδευση της ομάδας του, η οργάνωση προβολών…κ.ά.

Συμπεράσματα

Αδιαμφισβήτητο λοιπόν συμπέρασμα ότι το φαρμακείο πρέπει να είναι το μοναδικό σημείο πώλησης των προϊόντων αυτοθεραπείας που θα εγγυάται την υπεύθυνη και ασφαλή διαχείρισή τους και συνεπώς το όφελος για τον ασθενή.

Και συνεπώς αν κατορθώσει και αναδείξει ακόμη περισσότερο τον επιστημονικό του ρόλο στη συμβουλή στη κατηγορία αυτή οι πωλήσεις τους θα εκτοξευτούν.

Το φαρμακείο έχει το πλεονέκτημα της εύκολης πρόσβασης και της μεγάλης διασποράς στην επικράτεια, γνωρίζει και έχει καλλιεργήσει ανθρώπινες σχέσεις με τους πελάτες του και γενικά έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη και την επιστημονική αναγνώριση από το κοινό.

Αν παράλληλα κατορθώσει να έχει και εμπορικά αποδοτικές σχέσεις με τους προμηθευτές τους καθώς και τη βοήθεια των εταιρειών στη προβολή και την επικοινωνία των προϊόντων στο φαρμακείο, τότε σίγουρα θα κρατήσει τα σκήπτρα σε αυτήν την κατηγορία.

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.