fbpx

Αυτοθεραπεία και ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. - Ο Δρόμος για την Ανάπτυξή τους στο Ελληνικό Φαρμακείο

Μέσα σε ένα περιβάλλον μεγάλων αλλαγών και ανακατατάξεων για το Ελληνικό Φαρμακείο, πέρα από τις προφανείς προκλήσεις, υπάρχουν και σημαντικές ευκαιρίες που μπορούμε να εκμεταλλευτούμε.

Ευκαιρίες που αφορούν την πιο αποτελεσματική χρηματοοικονομική διαχείριση του φαρμακείου, την καλύτερη ικανοποίηση του πελάτη μας και ασφαλώς την ανάπτυξη προϊοντικών κατηγοριών πέρα από το συνταγογραφούμενο φάρμακο.

Αυτοθεραπεία και ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. - Ο Δρόμος για την Ανάπτυξή τους στο Ελληνικό Φαρμακείο.

Ειδικά όσον αφορά στο τελευταίο, η κατηγορία της αυτοθεραπείας ή των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. είναι, από τη φύση της, στην καρδία του ρόλου του φαρμακοποιού.

Είναι η κατηγορία που σας επιτρέπει να εξασκήσετε ολοκληρωμένα τον συμβουλευτικό-επιστημονικό σας ρόλο και να αναδειχθείτε περαιτέρω ως ο βασικός πάροχος πρωτοβάθμιας περίθαλψης.

Η αυτοθεραπεία πραγματοποιείται ως επί το πλείστον με τη χρήση των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. σκευασμάτων.

Με τον όρο ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. (Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα) ή παλαιότερα ΜΥ.ΣΥ.ΦΑ. (Μη Υποχρεωτικώς Συνταγογραφούμενα Φάρμακα) ή στα Αγγλικά OTC (Over-the-Counter), εννοούμε φάρμακα που είναι εγκεκριμένα για τις ανάγκες της αυτοθεραπείας, χωρίς να είναι απαραίτητη η συνταγή του γιατρού.

Πρόκειται για προϊόντα με αποδεδειγμένο προφίλ ασφάλειας και αποτελεσματικότητας που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία κοινών και ήπιων παθήσεων.

Καθώς δεν απαιτείται ιατρική συνταγή, βαρύνουσα σημασία έχουν, η ενημέρωση του καταναλωτή και η ενεργή συμβουλή του φαρμακοποιού.

Για την ολοκληρωμένη φροντίδα του πάσχοντα, παράλληλα με τα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. συχνά συνιστάται και η συμπληρωματική χρήση άλλων μη συνταγογραφούμενων κατηγοριών, όπως τα συμπληρώματα διατροφής/βιταμίνες και τα δερμοκαλλυντικά.

«Συγγενή κατηγορία» αποτελούν και τα διαγνωστικά.

Η αυτοθεραπεία σήμερα στην Ελλάδα

Η αυτοθεραπεία στην Ελλάδα παραμένει σε χαμηλά ποσοστά σε σχέση με άλλες χώρες του Δυτικού Κόσμου.

Είναι ενδεικτικό ότι τα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. αντιπροσωπεύουν μόνο το 10% των συνολικών πωλήσεων του φαρμακείου, ποσοστό το οποίο είναι το μισό από τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό μέσο όρο (17%).

Επίσης, η κατά κεφαλήν κατανάλωση ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. στην Ελλάδα είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη.

Οι βασικοί λόγοι αυτής της υστέρησης είναι:

- Η ελλιπής ενημέρωση του κοινού σχετικά με την αντιμετώπιση κοινών παθήσεων.

- Τα επακόλουθα χαμηλά επίπεδα χρήσης ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. προϊόντων.

Ενδεικτικά 4 στους 10 που πάσχουν από κρυολόγημα και 6 στους 10 που πάσχουν από διάρροια, δεν λαμβάνουν κάποια φαρμακευτική θεραπεία.

- Οι χαμηλές τιμές όλων των προϊόντων αυτοθεραπείας.

Ως γνωστόν, και οι τιμές των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. παραμένουν από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη.

- Η περιορισμένη εστίαση του φαρμακείου στην κατηγορία της αυτοθεραπείας.

Είναι ενδεικτικό ότι ελάχιστα φαρμακεία έχουν χώρο προβολής των προϊόντων αυτοθεραπείας.

Μάλιστα, 8 στα 10 OTC προϊόντα βρίσκονται μέσα στη συρταριέρα!

Σήμερα, πλήθος παραγόντων συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη της τάσης για αυτοθεραπεία.

BΑΣΙΚΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΥΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ή ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.

- Προϊόντα για παθήσεις του ανώτερου αναπνευστικού (όπως βήχας, συνάχι, πονόλαιμος, κρυολόγημα),

- Για τον πόνο και τον πυρετό,

- Για διάφορες δερματικές παθήσεις (όπως μύκητες, τοπικές μολύνσεις, τριχόπτωση),

- Για παθήσεις του γαστρεντερικού (όπως διάρροια, δυσκοιλιότητα, καούρα).

Αυτές είναι και οι σημαντικότερες κατηγορίες, τόσο στην Ευρώπη, όσο και τον υπόλοιπο κόσμο.

Οι σημερινές συνθήκες ευνοούν την αυτοθεραπεία

Σήμερα, πλήθος παραγόντων συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη της τάσης για αυτοθεραπεία.

Αυτό συμβαίνει διότι όλοι οι μετέχοντες στο σύστημα υγείας έχουν ρόλο σε αυτό.

Ο σύγχρονος ασθενής – καταναλωτής ζει σε ένα ολοένα και περισσότερο απαιτητικό περιβάλλον.

Καλείται να είναι υγιής και να ανταποκρίνεται στις επαγγελματικές του υποχρεώσεις μέχρι την 7η δεκαετία της ζωής του, ενώ επιθυμεί να είναι κοινωνικά δραστήριος για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Στην προσπάθεια να μειώσει τα έξοδά του, αποφεύγει ολοένα και περισσότερο τις επισκέψεις στον γιατρό για ήπια προβλήματα υγείας.

Αναζητά εναλλακτικές πηγές ενημέρωσης που θα τον βοηθήσουν να προβεί σε αυτοθεραπεία, όπως το φαρμακείο και το διαδίκτυο.

Ο φαρμακοποιός δέχεται σήμερα μεγάλες πιέσεις από την αγορά του συνταγογραφούμενου φαρμάκου (Rx), λόγω της μείωσης των τιμών και της μείωσης του αριθμού των συνταγών, γεγονός που καθιστά επιβεβλημένη την ανάπτυξη άλλων κατηγοριών.

Τα OTC είναι μία αγορά, η οποία παρουσιάζει μεγάλη ευκαιρία για ανάπτυξη πωλήσεων και κερδοφορίας με παράλληλη ενίσχυση της σχέσης με τον πελάτη, καθώς ο φαρμακοποιός ολοένα και περισσότερο θα υποκαθιστά το ρόλο του γιατρού στις ήπιες παθήσεις.

Οι εταιρίες του χώρου καθιστούν τα φαρμακευτικά τους προϊόντα περισσότερο προσβάσιμα στο ευρύ κοινό, μέσω της αλλαγής status φαρμάκων από Rx σε OTC (switch) και με ενέργειες απευθείας προβολής προς το κοινό, τόσο μέσα στο φαρμακείο, όσο και χρησιμοποιώντας παραδοσιακά και σύγχρονα μέσα ενημέρωσης.

Συμβάλλουν έτσι στο να αυξηθεί η γνώση του κοινού για τις διάφορες ήπιες παθήσεις, να ενισχυθεί η ζήτηση για τις σχετικές θεραπείες και να βελτιωθεί η εικόνα αυτών των κατηγοριών μέσα στο φαρμακείο.

Το κράτος, ανάμεσα στα υπόλοιπα μέτρα, περιορίζει το κόστος της κρατικής δαπάνης για την υγεία, μέσα από την επέκταση της Αρνητικής Λίστας σε πολλές κατηγορίες συνταγογραφούμενων φαρμάκων, τα οποία σταματούν να αποζημιώνονται.

Πολλά από αυτά τα προϊόντα, στη συνέχεια αλλάζουν status σε OTC, για να αντισταθμίσουν τις σχετικές απώλειες συνταγών με την ανάπτυξη τους μέσα από την απευθείας επικοινωνία τους στον καταναλωτή.

Οι παραπάνω συνθήκες φαίνεται ότι θα ενταθούν στο άμεσο μέλλον, αλλάζοντας σημαντικά το ρόλο της αυτοθεραπείας στην Ελλάδα, αλλά και την ίδια τη φύση των υπηρεσιών του φαρμακείου.

Ο δρόμος προς την ανάπτυξη

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, μια σειρά από ενέργειες μπορούν να συμβάλλουν στη αλματώδη ανάπτυξη της αυτοθεραπείας στο φαρμακείο σας, μέσα στα επόμενα χρόνια.

Είναι πολύ πιθανό ότι θα χρειαστεί να αλλάξετε:

- Τον τρόπο οργάνωσης του φαρμακείου σας,

- Τις υπηρεσίες που προσφέρετε,

- Τη διαχείριση των ασθενών-πελατών σας και φυσικά,

- Να ενισχύσετε τις γνώσεις σας σε επιστημονικό και επιχειρηματικό επίπεδο.

Δημιουργήσετε λοιπόν ένα ξεκάθαρο όραμα για το ρόλο του δικού σας φαρμακείου στη νέα εποχή, θέστε ξεκάθαρες προτεραιότητες και προγραμματίστε συγκεκριμένες δράσεις για να φτάσετε εκεί.

www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.