Γνωρίστε τον Ανταγωνισμό σας

Στη σύγχρονη ελεύθερη αγορά, μια μικρού μεγέθους επιχείρηση, όπως είναι το φαρμακείο, ιδρύεται, δραστηριοποιείται και αναπτύσσεται στο πλαίσιο έντονων συνθηκών ανταγωνισμού.

Στη χώρα μας, υπάρχουν περίπου 10.000 φαρμακεία, ενώ τα 4.500 περίπου βρίσκονται στην Αττική.

Ο αριθμός και μόνο είναι ενδεικτικός για την ανταγωνιστικότητα που επικρατεί στον κλάδο της λιανικής πώλησης φαρμάκων.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήδη από το 2015 άρχισε να σημειώνεται μείωση στον αριθμό των φαρμακείων.

Γνωρίστε τον Ανταγωνισμό σας

Είναι λοιπόν σκόπιμο να αναρωτηθούμε πως το μέσο φαρμακείο θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξή του στην ελληνική οικονομική πραγματικότητα.

Ο ανταγωνισμός διαχρονικά δύναται να εμπνέει, να κινητοποιεί και να μας κάνει καλύτερους. Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι να γνωρίσουμε τους ανταγωνιστές μας.

Όμως σε τι εξυπηρετεί να γνωρίζει κανείς τους ανταγωνιστές του;

"Γνωρίστε τον εχθρό σας, μάθετε τον εαυτό σας και η μάχη σας θα κερδηθεί", Sun Tzu

Μελετώντας τον ανταγωνισμό, κατανοούμε το περιβάλλον που δραστηριοποιείται και αναπτύσσεται η επιχείρησή μας και κάνουμε τις αντίστοιχες κινήσεις για να προσαρμοστούμε σε αυτό.

Παρατηρώντας τους ανταγωνιστές μας, αντιλαμβανόμαστε αν έχουν κάποια ειδίκευση, σε ποιο μερίδιο καταναλωτών απευθύνονται, εάν μπορούμε να διαφοροποιηθούμε κάνοντας κάτι αντίστοιχο καλύτερα ή αλλάζοντας τελείως στρατηγική.

Επίσης, εντοπίζουμε τα αδύνατα σημεία των ανταγωνιστών μας και τα χρησιμοποιούμε υπέρ μας.

Πως όμως γίνεται αυτό στην πράξη;

Ας δούμε τα στάδια μελέτης του ανταγωνισμού

Βήμα 1ο:Αναγνώριση της ταυτότητας των ανταγωνιστών

Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές μου;

Είναι σημαντικό να ορίσουμε τη γεωγραφική ζώνη των ανταγωνιστών μας.

Εκτός από τα φαρμακεία που βρίσκονται κοντά μας σε απόσταση 5-10 λεπτά με τα πόδια, πρέπει να συμπεριλάβουμε και τα φαρμακεία που βρίσκονται στις πλησιέστερες αγορές της περιοχής.

Βέβαια όσον αφορά τα παραφάρμακα, εκτός από τα πλησιέστερα σε απόσταση φαρμακεία, στους ανταγωνιστές μας ανήκουν και τα e-shops, αλλά και τα άλλα κανάλια διανομής παραφαρμακευτικών προϊόντων όπως είναι τα supermarket και τα καταστήματα καλλυντικών.

Ακόμη και τα βιβλιάρια των ασθενών είναι μια πηγή πληροφόρησης, αφού οι συνάδελφοι ανταγωνιστές μας τα έχουν σφραγίσει σε προηγούμενες εκτελέσεις συνταγών.

Βήμα 2ο: Παρατηρήστε τους ανταγωνιστές σας

Από τη στιγμή που τα σημεία του ανταγωνισμού εντοπιστούν, θα πρέπει να μεταβείτε σε αυτά και να εντοπίσετε τα χαρακτηριστικά τους.

Παρατηρήστε το φαρμακείο από έξω με τα μάτια ενός υποψηφίου πελάτη, με τα θετικά και τα αρνητικά του στοιχεία.

Το φαρμακείο διαθέτει επαρκείς χώρους στάθμευσης;

Βρίσκεται κοντά σε κάποιο σχολείο, σε κέντρο συνταγογράφησης, σε ιατρεία;

Είναι η πρόσοψη του φαρμακείου ορατή, καθαρή, φωτεινή και ελκυστική;

Επικοινωνεί στους καταναλωτές κάποιο μήνυμα, κάποια ειδίκευση;

Στο εσωτερικό του φαρμακείου είναι επαρκής η σήμανση και η κατηγοριοποίηση των προϊόντων;

Είναι οι εκπτώσεις, οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες επαρκώς ορισμένες ώστε να γίνονται αντιληπτές από τον πελάτη;

Πώς είναι το προσωπικό του φαρμακείου;

Είναι ευγενείς, δίνουν την εικόνα της ομάδας, είναι εξυπηρετικοί, δείχνουν στους πελάτες την απαραίτητη προσοχή, δίνουν την απαιτούμενη φροντίδα;

Βήμα 3ο: Αναλύστε τις πληροφορίες που συγκεντρώσατε και καταστρώστε τη νέα σας στρατηγική

Χάρη στην ανάλυση των πληροφοριών που συλλέχθηκαν θα είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε τον ανταγωνισμό.

Κάνετε μια SWOT ανάλυση του φαρμακείου σας συγκριτικά με τα δεδομένα που προέκυψαν από την ανάλυση του ανταγωνισμού σας.

Έχετε μια ειδίκευση σε σχέση με τους ανταγωνιστές σας; Τότε αναδείξτε τη!

Αν όχι, είστε σε θέση να διαφοροποιηθείτε αποκτώντας μια ειδίκευση;

Ποια είναι η τοποθέτησή σας σε σχέση με τις τιμές των ανταγωνιστών;

Είστε χαμηλότερα η υψηλότερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό σας και τι μπορείτε να κάνετε για αυτό;

Όσον αφορά την ποικιλία των προϊόντων είστε στο ίδιο επίπεδο;

Μπορείτε να γίνετε πιο ανταγωνιστικοί στις τιμές κάνοντας καλύτερες εκπτώσεις και προσφορές;

Μπορείτε να αυξήσετε την ποικιλία των προϊόντων σας ξεκινώντας καινούργιες συνεργασίες με προμηθευτές;

Μπορείτε να διαφοροποιηθείτε αποκτώντας μια ειδίκευση απευθυνόμενοι σε ένα ειδικό κοινό όπως είναι οι έγκυες, οι νέες μητέρες και τα βρέφη ή οι αθλητές;

Μπορείτε να διαφοροποιηθείτε αναπτύσσοντας το εργαστήριο σας φτιάχνοντας τα δικά σας γαληνικά σκευάσματα ή ομοιοπαθητικά φάρμακα;

Βήμα 4ο: Δράση

Τίποτα δεν φέρνει αποτέλεσμα αν από τη σκέψη δεν προχωρήσετε στη δράση.

Άπαξ και αποφασίσετε τις διορθωτικές κινήσεις για την ανάπτυξη του φαρμακείου σας πρέπει να προβείτε σε δράση.

Οι αλλαγές θα πρέπει να προγραμματιστούν προσεκτικά και να εφαρμόζονται μια μια.

Όλη η ομάδα του φαρμακείου πρέπει να κινητοποιηθεί.

Κρατήστε τον ενθουσιασμό υψηλά και επιβραβεύστε εσάς και την ομάδα σας για κάθε θετική αλλαγή.

Το παιχνίδι του ανταγωνισμού δεν σταματά εδώ.

Γνωρίστε τον Ανταγωνισμό σας

Η ανταγωνιστική νοημοσύνη ως γνήσιο υποσύνολο της επιχειρηματικής νοημοσύνης, συγκεντρώνει, αναλύει και διαδίδει πληροφορίες στους ανταγωνιστές της επιχείρησης.

Τα εργαλεία της επιχειρηματικής νοημοσύνης χρησιμοποιούνται πλέον απ' όλες τις επιχειρήσεις και πιθανότατα και από τους ανταγωνιστές σας.

Η διαπίστωση αυτή μας φέρνει αντιμέτωπους με την πραγματικότητα και μας δίνει κίνητρο να γίνουμε καλύτεροι.

Ένας άριστος φαρμακοποιός δεν μπορεί να είναι παρά ένας δια βίου μαθητευόμενος, πρόθυμος να διατηρήσει τις γνώσεις του και να εξελίξει τις ικανότητές του.

Οι άνθρωποι που κατακτούν την αριστεία συνήθως έχουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

• Είναι ενημερωμένοι για τις σύγχρονες εξελίξεις και αποκτούν διαρκώς καινούργια γνώση.

• Είναι πρόθυμοι να αποκτήσουν καινούργιες ικανότητες και να προσαρμοστούν σε καινούργιες δραστηριότητες στα πλαίσια της εργασίας τους καθώς οι ρόλοι αλλάζουν.

• Είναι ικανοί να παρακολουθούν τις αλλαγές και να προσαρμόζονται σ' αυτές.

Σε γενικές γραμμές οι άνθρωποι που έχουν υψηλές επιδόσεις στην εργασία τους.

• Διακατέχονται από αίσθημα ομαδικότητας και εργάζονται αρμονικά με τους συναδέλφους τους.

• Έχουν ανεπτυγμένη κριτική ικανότητα και είναι αποτελεσματικοί στη λήψη αποφάσεων.

• Είναι ικανοί στην ηγεσία.

Συγκεκριμένα:

• Έχουν αυτογνωσία

• Έχουν ενόραση

• Ικανότητα για επιρροή

• Γνώση του αντικειμένου στο οποίο δραστηριοποιούνται

• Είναι στοχοθετημένοι και δεσμευμένοι στους στόχους τους

• Είναι χαρισματικοί στην επικοινωνία

• Επιμορφώνονται συνεχώς

Πέννυ Λαζογεώργου, Φαρμακοποιός, με Μεταπτυχιακή Ειδίκευση στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας

Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.