Διαπραγμάτευση στον Χώρο του Φαρμακείου

Με το άκουσμα της λέξης διαπραγμάτευση έρχονται αμέσως στο μυαλό σκέψεις από ειδήσεις που προβάλλονται διαρκώς στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και αφορούν την εθνική οικονομία.

Όμως η διαπραγμάτευση ως διαδικασία είναι παρούσα στην καθημερινότητα και επηρεάζει τις ανθρώπινες σχέσεις, είτε σε επαγγελματικό, είτε σε προσωπικό επίπεδο.

Εξελίσσεται όμως διαπραγμάτευση και στον χώρο του φαρμακείου;

Σύμφωνα με έναν ορισμό, διαπραγμάτευση είναι η διαδικασία κατά την οποία δυο ή περισσότερες πλευρές που μπορεί να διαφωνούν καταθέτουν επιχειρήματα, ώστε να βρουν τελικά μια αποδεκτή λύση ύστερα από αμοιβαίες υποχωρήσεις.

Ο Φαρμακοποιός καλείται συχνά να «διαπραγματευτεί» με τον ασθενή-πελάτη, ώστε να τον πείσει να λάβει τη συνιστώμενη αγωγή, είτε αυτή έχει υποδειχθεί από τον θεράποντα Ιατρό, είτε αφορά μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενα φάρμακα.

Ο Φαρμακοποιός καλείται συχνά να «διαπραγματευτεί» με τον ασθενή-πελάτη, ώστε να τον πείσει να λάβει τη συνιστώμενη αγωγή, είτε αυτή έχει υποδειχθεί από τον θεράποντα Ιατρό, είτε αφορά μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενα φάρμακα.

Μπορεί η διαδικασία αυτή να μην ανταποκρίνεται πλήρως στον ορισμό της διαπραγμάτευσης.

Ωστόσο έχει πολλά στοιχεία από αυτήν.

Σκέψεις που αφορούν:

- Την καταλληλότητα της θεραπείας,

- Το ενδεχόμενο λάθος, είτε από τον Ιατρό, είτε από τον Φαρμακοποιό,

- Μια πιο οικονομική θεραπεία…

είναι ορισμένες μόνο από αυτές που διατυπώνουν ορισμένοι ασθενείς.

Στην περίπτωση αυτή, ο Φαρμακοποιός καλείται να «διαπραγματευτεί» με τον ασθενή, έχοντας ως «διαπραγματευτικά μέσα» τις γνώσεις του και την κατάρτισή του, για την ανάγκη τήρησης της εκάστοτε αγωγής.

Σε αυτού του τύπου τη διαπραγμάτευση, η σιγουριά που αποπνέει ο Φαρμακοποιός αλλά και διάφορα στοιχεία όπως η γλώσσα του σώματός του και οι επικοινωνιακές δεξιότητες είναι ικανά να αναιρέσουν κάθε αμφιβολία που διατυπώνει ο ασθενής.

Αν και εδώ δεν συμβαίνει αμοιβαία υποχώρηση, αυτό δεν σημαίνει ότι ο ασθενής ηττήθηκε, αλλά ουσιαστικά κέρδισε και εκείνος στη «διαπραγματευτική αρένα» από τη στιγμή που η θεραπεία και οι συμβουλές που του έχουν δοθεί είναι οι κατάλληλες.

Στον χώρο του φαρμακείου ανάμεσα σε ασθενή και Φαρμακοποιό μπορεί όμως να συμβεί και η διαδικασία της επαναδιαπραγμάτευσης.

Πιο συγκεκριμένα, σε περίπτωση που ο ασθενής δεν ανταποκριθεί στη χορηγούμενη θεραπεία ή εμφανίσει κάποια παρενέργεια ή ανεπιθύμητη ενέργεια, θα απευθυνθεί είτε στον Ιατρό είτε στον Φαρμακοποιό, ζητώντας εξηγήσεις.

Σε αυτήν την περίπτωση, εφόσον ο πελάτης-ασθενής αποταθεί στον Φαρμακοποιό, εκείνος οφείλει να επαναξιολογήσει την κατάσταση και σε συνεργασία με τον θεράποντα Ιατρό να ακολουθήσει μια επόμενη διαπραγμάτευση με τον ασθενή.

Αυτό πρακτικά συμβαίνει αφού πρώτα εκτιμηθεί η κατάσταση, αξιολογηθεί το λάθος ή κάποια παράλειψη ή κάποια ανεπιθύμητη ενέργεια και πεισθεί ο ασθενής και από τις δυο πλευρές να ακολουθήσει τις νέες οδηγίες.

Δεν υπάρχουν ούτε εδώ πιο αξιόπιστα «διαπραγματευτικά εργαλεία» από τις γνώσεις και από τη συνεχή εκπαίδευση όλων των επαγγελματιών υγείας.

Όμως το φαρμακείο πέρα από το ότι είναι χώρος στον οποίο διαφαίνεται η επιστημονική κατάρτιση του επιστήμονα Φαρμακοποιού, έχει και εμπορικό χαρακτήρα.

Όπως κάθε υπεύθυνος εμπορικού χώρου, έτσι και ο Φαρμακοποιός μπορεί να διαπραγματευτεί με τους προμηθευτές για τη σύναψη συμφωνιών που θα ωφελήσουν την επιχείρησή του.

Η διαπραγμάτευση σε αυτήν τη φάση δεν σχετίζεται τόσο με τις επιστημονικές γνώσεις, όσο με τη γνώση της αγοράς, τη ζήτηση των προϊόντων που καταγράφεται σε κάθε φαρμακείο και του μεγέθους του κεφαλαίου που μπορεί να διαθέσει για την πραγματοποίηση αγορών.

Η διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές είναι συχνά μια αρκετά πιο δύσκολη διαδικασία από όσο αυτή με τους πελάτες-ασθενείς.

Αυτό συμβαίνει διότι ο Φαρμακοποιός, και ειδικά ο νέος στον χώρο, δεν έχει να διαπραγματευτεί μόνο τον προμηθευτή, αλλά να σταθεί αντιμέτωπος και με το επιχειρηματικό ρίσκο.

Αν και η διαπραγμάτευση δεν διεξάγεται στον χώρο του φαρμακείου με τη συνηθισμένη της μορφή, μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι κατά την αλληλεπίδραση του Φαρμακοποιού με πελάτες και ασθενείς συνυπάρχουν στοιχεία της.

Σάββας Μιχαηλίδης, Φαρμακοποιός
www.PharmaManage.gr

Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.