Πώς να Κινητοποιήσετε τους Πελάτες σας να Διακόψουν το Κάπνισμα

Ο εντοπισμός και η ενθάρρυνση των καπνιστών πελατών σας, που μπορεί ή όχι να σκέφτονται να διακόψουν το κάπνισμα, μπορεί να γίνει στο φαρμακείο, χάρη σε μια σύντομη δική σας παρέμβαση, επικεντρωμένη στα κίνητρα.

Γιατί να παρέμβετε;

- Χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο λόγω καπνίσματος από καρκίνο του πνεύμονα, από καρδιαγγειακές και αναπνευστικές νόσους κ.λπ.

- Το κάπνισμα αποτελεί πηγή κοινωνικής δυστυχίας, διότι περνά πάνω από άλλες βασικές ανάγκες, πολύ πιο σημαντικές σε ένα νοικοκυριό με χαμηλό μηνιαίο εισόδημα.

Ο αριθμός των καπνιστών που θα σταματήσουν το κάπνισμα θα αυξηθεί, εάν επωφεληθούν από την παρέμβαση ενός επαγγελματία υγείας.

- Ο αριθμός των καπνιστών που θα σταματήσουν το κάπνισμα θα αυξηθεί, εάν επωφεληθούν από την παρέμβαση ενός επαγγελματία υγείας.

- Τα φαρμακεία είναι εύκολα προσβάσιμα και ο φαρμακοποιός έχει την εμπιστοσύνη του κοινού, είναι ειδικός στη φαρμακολογία και στα υποκατάστατα νικοτίνης.

- Η βοήθεια του φαρμακοποιού είναι μια εναλλακτική λύση, μεταξύ "το κόβω μόνος μου" και της προσφυγής στον ειδικό γιατρό, που δεν είναι απαραίτητη για όλους.

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Ανάλογα με τη δική σας παρέμβαση, τη δεκτικότητα και τις ανάγκες του καπνιστή, μπορείτε:

- Να τον ευαισθητοποιήσετε σχετικά με τους κινδύνους του καπνίσματος, αλλά κυρίως για τα οφέλη από τη διακοπή.

- Να τον βοηθήσετε να τοποθετηθεί για την κατανάλωσή του, την εξάρτησή του και το κίνητρό του να σταματήσει.

- Να του προτείνετε βοήθεια για να μειώσει ή να διακόψει το κάπνισμα.

- Να τον συνοδεύσετε στην απεξάρτηση.

- Να τον κατευθύνετε, εάν είναι απαραίτητο, στον θεράποντα ιατρό ή στα εξειδικευμένα κέντρα διακοπής καπνίσματος.

Δείξτε ότι μπορείτε να βοηθήσετε

- Διαδώστε το μήνυμα μέσω αφισών και φυλλαδίων... όλο τον χρόνο και όχι μόνο την 31η Μαΐου, την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος!

- Προβάλετε τα υποκατάστατα νικοτίνης στον χώρο, κοντά σε προϊόντα που προάγουν ευεξία και έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Ενημερωθείτε για τον εθισμό που προκαλεί το κάπνισμα

Το τσιγάρο προκαλεί σωματικό, ψυχολογικό και συμπεριφοριστικό εθισμό.

Η νικοτίνη αποτελεί την τρίτη πιο εξαρτησιογόνο ουσία πίσω από την ηρωίνη και την κοκαΐνη.

Το 90% των τακτικών καπνιστών είναι εθισμένοι, αλλά και το 22% του πληθυσμού - οι άνθρωποι που προσπάθησαν να καπνίσουν μία φορά στη ζωή τους - εθίστηκαν.

Το τσιγάρο προκαλεί σωματικό, ψυχολογικό και συμπεριφοριστικό εθισμό.

Η νικοτίνη διεγείρει τη βιοδιαθεσιμότητα των νευροδιαβιβαστών ντοπαμίνης και της σεροτονίνης, με αποτέλεσμα να επιταχύνει τη λειτουργία της καρδιάς και να αυξάνει την πίεση του αίματος.

Επίσης, η νικοτίνη δρα στους εγκεφαλικούς μηχανισμούς ανταμοιβής, εμμέσως με την ενεργοποίηση των ενδογενών οπιοειδών και άμεσα μέσω μηχανισμών της ντοπαμίνης.

Οι μηχανισμοί αυτοί είναι το αίτιο εθισμού προς το κάπνισμα.

Πίσω από κάθε συμπεριφορά, υπάρχει μια θετική πρόθεση και κάθε συμπεριφορά έχει συνέπειες, θετικές ή μη.

Η συμπεριφορά επιδιώκει να "γεμίσει" κάτι που είναι απαραίτητο, και σημαντικό για εμάς, αλλά δεν είναι απόλυτα συνειδητό.

Κάποιος καπνίζει από συνήθεια, από στρες, για να δώσει μια εικόνα του εαυτού του, ακόμη και αν γνωρίζει ότι είναι επιβλαβές για την υγεία του.

Συνεπώς, η διακοπή του καπνίσματος δεν είναι ζήτημα θέλησης.

Είναι η δυσκολία να αντιμετωπίσουμε τις διαταραχές του εθισμού.

Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν θα σταματήσει να καπνίζει φυσικά, εάν δεν έχει την επιθυμία!

Ενημερωθείτε πάνω στις θεραπείες υποκατάστασης

Υπάρχουν διαθέσιμες και ποικίλες μορφές θεραπειών, έτσι ώστε να καλύπτουν τις διαφορετικές ανάγκες του κάθε καπνιστή.

Ενημερωθείτε για τις δοσολογίες και συνδυαστικές θεραπείες (π.χ. τσίχλες - έμπλαστρα), έτσι ώστε να είστε σε θέση να δώσετε τις σωστές συμβουλές.

Αντιμετωπίστε τα αδύνατα σημεία σας

Θεωρείτε ότι υπάρχει έλλειψη χρόνου, εμπιστευτικής θέσης στον χώρο, η ομάδα σας δεν είναι ικανή ή δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον να συστήσουν μια αγωγή απεξάρτησης ή είσαστε ο ίδιος καπνιστής;

Τα φρένα είναι πολλά, αλλά η επιτυχία της συμβουλευτικής σας υπηρεσίας εξαρτάται κυρίως από τη διαθεσιμότητά σας και την ικανότητά σας να δημιουργήσετε μια σχέση εμπιστοσύνης με τον καπνιστή.

Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΑΣ

Αποφύγετε την επίθεση

Μην έρθετε σε επιθετική αντιπαράθεση με τον καπνιστή

Για παράδειγμα, όταν προτείνετε ένα αντιβηχικό σε έναν καπνιστή που ισχυρίζεται ότι έχει μια ίωση του αναπνευστικού, αποφύγετε να πείτε:

"Μη μου πείτε ότι τα τσιγάρα που καπνίζετε δεν ερεθίζουν τους αεραγωγούς σας.

Εάν θέλετε να βήχετε λιγότερο, πρέπει να κόψετε το κάπνισμα."

Είναι προτιμότερο να πείτε:

"Πιστεύετε ότι ο βήχας σας μπορεί να έχει προκληθεί από ιογενή λοίμωξη, ίσως έχετε δίκιο.

Ωστόσο, το κάπνισμα ερεθίζει τους αεραγωγούς και τους καθιστά πιο ευάλωτους σε αυτό το είδος μόλυνσης.

Εν τω μεταξύ, θα αναζητήσουμε μια λύση για την ανακούφιση αυτού του βήχα."

Η σύντομη παρέμβασή σας

Μια σύντομη συζήτηση, εκτιμά αν υπάρχει επιθυμία να σταματήσει ο πελάτης το κάπνισμα.

Ο στόχος δεν είναι να σταματήσει ο καπνιστής, αλλά κυρίως να τον βοηθήσει να προχωρήσει στα στάδια απεξάρτησης και να αυξήσει τον αριθμό των προσπαθειών διακοπής.

Για να βοηθηθεί ο καπνιστής να αλλάξει συμπεριφορά, πρέπει να τον ενθαρρύνουμε σε όλη τη διαδικασία.

Δείξτε του ενσυναίσθηση λέγοντας:

"Η διακοπή του καπνίσματος είναι δύσκολη."

Για να ξεκινήσετε, ρωτήστε τον πελάτη: "καπνίζετε;”

Αν απαντήσει "ναι", πείτε του: "Θα θέλατε να συζητήσουμε για το κάπνισμα;"

Εάν πει όχι, ρωτήστε εάν έχει ήδη καπνίσει ή σταματήσει και, στην περίπτωση αυτή, πείτε:

"Έχετε λάβει μια απόφαση πολύ ευεργετική για την υγεία σας. Μπράβο σας!"

Συμβουλευτική για τη διακοπή

Πριν ακόμη μάθετε αν ο πελάτης είναι έτοιμος ή όχι να το κόψει, πείτε:

"Το να κόψετε το κάπνισμα είναι το πιο σημαντικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε για την υγεία σας".

Αποφύγετε φράσεις που μπορεί να θεωρηθούν ως ηθική κρίση, όπως:

"Δεν είναι καλό να καπνίζετε", "Δεν πρέπει να καπνίζετε στην κατάστασή σας".

Επίσης, αποφύγετε τις κλειστές ερωτήσεις, όπως: "φοβάστε ότι θα πάρετε βάρος σταματώντας;».

Αξιολογήστε τον βαθμό των κινήτρων

Κάντε την ακόλουθη ερώτηση:

"Σε κλίμακα από 1 έως 10, πόσο βαθμολογείτε το πραγματικό κίνητρό σας να διακόψετε;».

«Το 1 είναι το χαμηλότερο και το 10 το πιο υψηλό κίνητρο.»

→ Ο πελάτης υποδεικνύει χαμηλή τιμή μεταξύ 1 και 3: είναι καπνιστής χωρίς πρόθεση να σταματήσει.

Η συζήτηση μπορεί να διακοπεί, λέγοντας για παράδειγμα:

"Δεν φαίνεται να είστε έτοιμος να σταματήσετε για τώρα.

Αν αλλάξετε γνώμη αργότερα, θα ήμουν ευτυχής να απαντήσω σε οποιεσδήποτε ερωτήσεις και να σας υποστηρίξω".

→ Ο πελάτης δίνει μια τιμή μεταξύ 4 και 7:

Ο καπνιστής σκέφτεται να σταματήσει.

Ρωτήστε τον γιατί δεν έδωσε χαμηλότερη τιμή:

«Μου είπατε 5, αλλά γιατί όχι 2;».

Αυτό τον παροτρύνει να μιλήσει για τη διάθεση διακοπής, λέγοντας π.χ. "Επειδή μερικές φορές όταν ανεβαίνω τις σκάλες λαχανιάζω ".

Ο ρόλος σας είναι να ενισχύσετε αυτές τις δηλώσεις, λέγοντας π.χ. “ανησυχείτε όταν υποφέρετε από την έλλειψη οξυγόνου που προκαλείται από το κάπνισμα;”

Αυτό του επιτρέπει να ακούσει και πάλι τους λόγους, για τους οποίους ο ίδιος έχει αναφέρει υπέρ της διακοπής του καπνίσματος.

→ Ο πελάτης υποδεικνύει μια τιμή μεταξύ 8 και 10:

Πολύ υψηλό κίνητρο.

Ο ασθενής προφανώς θέλει να σταματήσει.

Μπορείτε να συζητήσετε μαζί του την υποστήριξη που θέλει.

Ανάλογα με το επίπεδο των δεξιοτήτων σας και τον χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας, θα μπορούσατε να συνοδεύσετε τον πελάτη σας σε έναν εμπιστευτικό χώρο.

Αν αυτό δεν είναι εφικτό ή εάν έχετε υψηλά αποτελέσματα του τεστ του Fagerström και σε ειδικές καταστάσεις (άλλες τοξικολογικές αιτίες, χρόνιες ασθένειες, έντονη εξάρτηση κ.λπ.), θα πρέπει να κατευθύνετε τον πελάτη στο κατάλληλο κέντρο διακοπής καπνίσματος.

Ολοκλήρωση της συζήτησης

Συνοψίστε συνοπτικά τι έχει συζητηθεί και τι συμφωνήσατε για το μέλλον.

Ανάλογα με την κατάσταση, μπορείτε απλά να είστε διαθέσιμοι και για άλλα ερωτήματα.

Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός
ΧΑΡΑΜΗ ΑΕ
www.PharmaManage.gr

Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.