Στρατηγικές Επικοινωνίας για τον Φαρμακοποιό, όταν τα Προϊόντα Φαρμακείου Διαφημίζονται στην Τηλεόραση

Επικίνδυνη για τα φαρμακεία και τον ίδιο τον ασθενή, αποδεικνύεται η νέα τάση προώθησης προϊόντων φαρμακείου μέσω τηλεόρασης, η οποία παρακάμπτει τον παραδοσιακό ρόλο του φαρμακοποιού ως "συμβούλου υγείας" και καταλήγει να βλάπτει ακόμη και τη δημόσια υγεία.

Οι φαρμακοποιοί οφείλουν να αντιληφθούν έγκαιρα τον κίνδυνο, αλλά και να δράσουν αποφασιστικά στην κατεύθυνση της αναχαίτισης του φαινομένου.

Οι φαρμακοποιοί οφείλουν να αντιληφθούν έγκαιρα τον κίνδυνο, αλλά και να δράσουν αποφασιστικά στην κατεύθυνση της αναχαίτισης του φαινομένου.

Η αποδόμηση του ελληνικού φαρμακείου και του brand name του, γίνεται μέσω υποβάθμισης της υπεραξίας της επιχείρησης (brand value) και από τη στιγμή που ο ίδιος ο φαρμακοποιός -συνήθως από άγνοια- υποκύπτει στο εύκολο κέρδος της “αυτόματης πώλησης” προϊόντων.

Υποκύπτει δηλαδή στο αδηφάγο κανάλι “διαφήμιση-καταναλωτής”, που στην πράξη μετατρέπει τον ίδιο σε απλό πωλητή-μεσάζοντα και τα φαρμακευτικά σκευάσματα, σε “προϊόντα”, τα οποία ο καταναλωτής επιλέγει να αγοράσει, με αποκλειστικό κριτήριο ότι “τα είδε στην τηλεόραση”.

Στρατηγικές ανάπτυξης του φαρμακείου

Η νέα αυτή εμπορική τακτική, που μετατρέπει το φάρμακο από πολύτιμο “θεραπευτικό εργαλείο” σε απλό “καταναλωτικό προϊόν” μπορεί να ανατραπεί, μόνο με την ενδυνάμωση του καναλιού “φαρμακοποιός-καταναλωτής”.

Όταν δηλαδή ο φαρμακοποιός αναβαθμίσει τον ρόλο του και την επιρροή του, ως συμβούλου υγείας, ανακτώντας ταυτόχρονα και την υπεραξία της επιχείρησής του.

Επιτακτική είναι η ανάγκη, τα προϊόντα που πωλούνται στο φαρμακείο να στηριχθούν εντός του φαρμακείου. Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την επιμόρφωση του φαρμακοποιού (σεμινάρια, εκπαιδευτικές ημερίδες κ.ά.) και τη βελτίωση του επιπέδου των υπηρεσιών που προσφέρει στον ασθενή - πελάτη.

Η ανάπτυξη του επιστημονικού και συμβουλευτικού ρόλου του φαρμακοποιού με έμφαση σε θέματα χρησιμότητας, καλής χρήσης και ασφάλειας του φαρμάκου-προϊόντος, ενδυναμώνει τη σχέση εμπιστοσύνης, η οποία μπορεί και πρέπει να είναι και για τις δύο πλευρές αναντικατάστατη.

Η προσαρμογή του φαρμακοποιού στις σύγχρονες ανάγκες, επιτάσσει επίσης και την εκ νέου διαμόρφωση του φαρμακείου του.

Να μην υπάρχουν διαφημιστικά μηνύματα και διαφημιζόμενα προϊόντα (φάρμακα και καλλυντικά) σε περίοπτους χώρους, ενώ ταυτόχρονα να διαμορφωθούν ειδικοί χώροι εντός του φαρμακείου, με μηνύματα που να προδιαθέτουν τον πελάτη να αναζητήσει πληροφορίες υγείας από τον φαρμακοποιό και το προσωπικό του.

Πρωταγωνιστικό ρόλο θα πρέπει να έχουν οι επαγγελματίες υγείας και όχι τα προϊόντα, καθώς εκεί κρύβεται η πραγματική δύναμη του φαρμακοποιού και του ελληνικού φαρμακείου.

Το παράδειγμα το έχουν δώσει, ήδη, οι μεγάλες αλυσίδες φαρμακείων του εξωτερικού, η αμερικάνική εταιρεία Walgreens και η βρεττανική Boots, που δίνουν έμφαση στις υπηρεσίες υγείας προς τον καταναλωτή, π.χ. με την πρόσληψη ακόμη και νοσηλευτών που παρέχουν επιτόπου στο φαρμακείο υπηρεσίες περιποίησης τραυμάτων ή ειδικευμένου προσωπικού που παρέχει συμβουλές για τη διακοπή του καπνίσματος, τα καρδιαγγειακά προβλήματα.

Υπάρχουν ακόμη και αισθητικοί για καλλωπιστικές υπηρεσίες.

Έχει αποδειχθεί ότι όταν η διαχείριση των φαρμακευτικών κατηγοριών γίνεται με αποτελεσματικό τρόπο εντός του φαρμακείου, επιτυγχάνεται μεγαλύτερη διείσδυση ανά κατηγορία, με άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων.

Τέλος οι φαρμακοποιοί οφείλουν να ενδυναμώσουν τις σχέσεις τους με τις εταιρείες, να ζητήσουν από αυτές μεγαλύτερη επιμόρφωση σχετικά με τα προϊόντα τους, ώστε να έχουν μεγαλύτερη γνώση και άρα πιο ενεργό ρόλο στη σωστή λήψη φαρμάκων και προϊόντων.

Οι εταιρείες θα πρέπει να αντιληφθούν έγκαιρα ότι η ενδυνάμωση του καναλιού “φαρμακοποιός-καταναλωτής” τους συμφέρει περισσότερο

Στρατηγικές επικοινωνίας για τις εταιρείες

Οι εταιρείες θα πρέπει να αντιληφθούν έγκαιρα ότι η ενδυνάμωση του καναλιού “φαρμακοποιός-καταναλωτής” τους συμφέρει περισσότερο.

Κι αυτό γιατί σύντομα -και εξαιτίας του ανταγωνισμού- ο καταναλωτής θα ζητά ολοένα και μεγαλύτερες εκπτώσεις κι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι μικρές και μεσαίες εταιρείες να εξαφανιστούν και να επικρατήσουν μόνο οι πολύ μεγάλες.

Από την άλλη, έρευνες στην επικοινωνία υγείας έχουν αποδείξει, ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών δεν αξιολογεί ως σημαντικές και αξιόπιστες τις πληροφορίες που λαμβάνει από τη "μαζική" και τηλεοπτική διαφήμιση.

Ενώ είναι αρκετά μεγάλο και το ποσοστό των ανθρώπων που πιστεύουν ότι οι διαφημίσεις προσβάλλουν τη νοημοσύνη τους!

Η τηλεοπτική διαφήμιση, έχει αποδειχθεί, ότι ενημερώνει μεν τον καταναλωτή για την κυκλοφορία νέων προϊόντων, δεν του δίνει όμως, καμία επιπλέον πληροφορία για την αξιοπιστία, την ασφάλεια του φαρμάκου και τυχόν παρενέργειες.

Άρα η απόφαση του καταναλωτή θα παρθεί εντός του φαρμακείου κι εκεί ο φαρμακοποιός έχει τη δύναμη, την οποία η εταιρεία θα πρέπει να βοηθήσει τον φαρμακοποιό να αξιοποιήσει.

“Η χρήση ενός τέτοιου αγαθού, όπως είναι το φάρμακο, μπορεί να ελλοχεύει σημαντικούς κινδύνους για την υγεία των χρηστών, χωρίς την καθοδήγηση ενός καλά καταρτισμένου επιστήμονα όπως είναι ο γιατρός και ο φαρμακοποιός...

Έτσι, οι μισοί από τους ερωτηθέντες συζητούν για ένα διαφημιζόμενο φάρμακο με τον γιατρό τους ή τον φαρμακοποιό τους”, αναφέρει χαρακτηριστικά έρευνα του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιά.

Μεγαλύτερη διείσδυση στον καταναλωτή έχει αποδειχθεί ότι έχει το internet και τα social media, οπότε οι εταιρείες καλό θα ήταν να επενδύσουν σε ένα μοντέλο marketing mix, το οποίο θα περιλαμβάνει τόσο τα άλλα μέσα (όπως κλάδικά έντυπα, εκθέσεις, συνέδρια, ψηφιακά, ηλεκτρονικά, ραδιόφωνο, εφημερίδες), όσο και τη διαφήμισή τους εντός του φαρμακείου, με promoter προσωπικό που θα ενημερώνει τους καταναλωτές και θα τους εκπαιδεύει πάνω στα νέα προϊόντα.

Γιάννα Σουλάκη, Δημοσιογράφος Υγείας
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.