Οι Φαρμακοποιοί ανά τον Κόσμο - Ιδέες Υπηρεσιών για Έμπνευση

Το πρόσωπο του φαρμακείου διεθνώς έχει εξελιχθεί την τελευταία δεκαετία με κύριο χαρακτηριστικό τις υπηρεσίες υγείας προς τον ασθενή.

Παρατηρώντας αυτές τις εξελίξεις και τις πρωτοβουλίες των ξένων φαρμακοποιών, το φαρμακείο στην Ελλάδα θα μπορούσε ακόμα να αντιμετωπίσει βαθιές αλλαγές εξέλιξης.

Το φαρμακείο είναι ένα κέντρο υγείας και ευεξίας εύκολης πρόσβασης, όπου ο φαρμακοποιός προτείνει λύσεις για την πρόληψη, τη θεραπεία και τη βοήθεια των ασθενών και των φροντιστών τους.

Το φαρμακείο είναι ένα κέντρο υγείας και ευεξίας εύκολης πρόσβασης, όπου ο φαρμακοποιός προτείνει λύσεις για την πρόληψη, τη θεραπεία και τη βοήθεια των ασθενών και των φροντιστών τους.

Ακολουθούν μερικές υπηρεσίες που εφαρμόζονται στο εξωτερικό και μπορούν να χωριστούν σε πέντε ομάδες.

1η ομάδα: Πρόληψη και προώθηση της υγείας.

Εκτός από τον αντιγριπικό εμβολιασμό στο φαρμακείο, στο εξωτερικό υπάρχουν πολλά παραδείγματα ελέγχου από τους φαρμακοποιούς όπως:

Για καρδιαγγειακό κίνδυνο στην Αγγλία, καρκίνο του παχέως εντέρου στην Ελβετία, τον HIV στην Ισπανία, την ηπατίτιδα στην Αγγλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

2η ομάδα: Έναρξη και βελτιστοποίηση μιας θεραπείας για την επίτευξη θεραπευτικών στόχων.

Στην Ελβετία, το σύστημα netCare επιτρέπει στον φαρμακοποιό να φροντίζει τη διάθεση φαρμάκων για βραχυπρόθεσμες ασθένειες ή την παροχή τηλε-συμβουλευτικής σε σύνδεση με τον γιατρό.

Τρεις μέρες αργότερα, ο φαρμακοποιός καλεί τον ασθενή για να διερευνήσει εάν το πρόβλημα έχει επιλυθεί και αυτή η διαδικασία αλλάζει εντελώς τη σχέση του με τον ασθενή.

Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει περίπου 25 καλοήθεις παθήσεις.

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, ο φαρμακοποιός λύνει το πρόβλημα υγείας στο 76% των περιπτώσεων, καταφεύγει σε τηλε-συμβουλευτική στο 17% των περιπτώσεων, ενώ το 7% των ασθενών χρειάστηκε μια επίσκεψη σε γιατρό.

Ένα άλλο παράδειγμα, στο Κεμπέκ, όπου ο φαρμακοποιός μπορεί να χορηγήσει φάρμακα για παθήσεις που έχουν ήδη διαγνωστεί και αντιμετωπιστεί στο παρελθόν (π.χ. κυστίτιδα, επιχείλιος έρπης) ή για προφύλαξη.

Μπορούμε επίσης να μιλήσουμε για τις συλλογικές συνταγές στο Κεμπέκ βάσει πρωτόκολλου διανομής.

Ως μέρος ενός πρωτοκόλλου περίθαλψης από έναν γιατρό ο οποίος καθορίζει τους θεραπευτικούς στόχους, ο φαρμακοποιός μπορεί να ξεκινήσει ή να σταματήσει μια θεραπεία ή να προσαρμόσει τη δόση.

Επίσης στην Αλμπέρτα (Καναδά), έχουν περάσει περισσότερα από 10 χρόνια από τη στιγμή που οι φαρμακοποιοί είχαν το δικαίωμα να συνταγογραφούν φάρμακα εκτός από ναρκωτικά.

Το πρόσωπο του φαρμακείου διεθνώς έχει εξελιχθεί την τελευταία δεκαετία με κύριο χαρακτηριστικό τις υπηρεσίες υγείας προς τον ασθενή.

3η ομάδα: Προσαρμοσμένες λύσεις για την προμήθεια φαρμάκων.

Πρόκειται για τον συγχρονισμό των συνταγών που δημιουργήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ο φαρμακοποιός ορίζει μία ημέρα του μήνα στους σταθερούς χρόνιους ασθενείς του για να ανανεώσουν τη συνταγή τους, χωρίς επίσκεψη στον γιατρό.

Γι' αυτό καλεί τον ασθενή του λίγες ημέρες πριν, για να υπενθυμίσει το ραντεβού ανανέωσης της συνταγής, να ελέγξει τη συνταγή, να την προετοιμάσει, και να προτείνει μέτρα για τη δημόσια υγεία, όπως ο εμβολιασμός κατά της γρίπης.

Αυτό του επιτρέπει να προετοιμάσει τη συνταγή αποφεύγοντας τις ελλείψεις της τελευταίας στιγμής, διευκολύνοντας τη διαχείριση αποθεμάτων.

Ομοίως, στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και στη Δανία, ο φαρμακοποιός μπορεί να παρατείνει μια συνταγή για χρόνιες παθήσεις για να εξασφαλίσει τη συνέχεια της θεραπείας.

4η ομάδα: Βελτίωση της καλής χρήσης φαρμάκων και συμμόρφωση.

Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα με την επίδειξη χρήσης σε εισπνεόμενες ουσίες (Δανία και το Βέλγιο), αλλά και τη χρήση ενέσιμων (Καναδάς και ΗΠΑ), και την συνοδευτική υποστήριξη στην έναρξη της χρόνιας θεραπείας (Δανία, Νορβηγία, Αγγλία).

Μία έως δύο εβδομάδες αργότερα, ο φαρμακοποιός έχει μια συνέντευξη 10 με 15 λεπτά με τον ασθενή για το πώς αισθάνεται, αν του συμβαίνει να ξεχνά τη φαρμακευτική αγωγή του, αν έχει ανεπιθύμητες ενέργειες, αμφιβολίες, και προτείνει λύσεις στον ασθενή για τη βελτίωση της κατάστασης.

Τον ξαναβλέπει πάλι τρεις έως πέντε εβδομάδες αργότερα.

Τέλος, η 5η ομάδα λύσεων είναι να υποστηρίξει μια συντονισμένη και ποιοτική φροντίδα με μια ομάδα φροντίδας.

Σε ορισμένες επαρχίες της Ιταλίας, ο ασθενής μπορεί να πάει στο φαρμακείο για να κλείσει ραντεβού στο σπίτι του με άλλους επαγγελματίες υγείας.

Τα φαρμακεία μπορούν να συντονίσουν διάθεση υπηρεσιών που παρέχεται από άλλους επαγγελματίες υγείας (νοσηλευτές στις Ηνωμένες Πολιτείες, διατροφολόγο ή ποδίατρο στην Πορτογαλία), ενώ παράλληλα μπορούν να εξασφαλίσουν με μια ομάδα φροντίδας τη μετάβαση και τη φροντίδα στο σπίτι μετά την έξοδο του ασθενή από το νοσοκομείο.

Όλες αυτές οι ενέργειες τοποθετούν τον ασθενή στο επίκεντρο του συστήματος.

Αυτά τα ξένα παραδείγματα προσφέρουν ιδέες για προοπτικές εξέλιξης για τους Έλληνες φαρμακοποιούς ως μέρος μιας διεθνούς τάσης προσφοράς υπηρεσιών.

Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός
ΧΑΡΑΜΗ ΑΕ
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.