Τα Φαρμακεία θα Πρέπει να Προσαρμοστούν στα Νέα Δεδομένα

Αντιμέτωποι με πολύ καλύτερα οπλισμένους αντιπάλους, τα μικρά φαρμακεία υποφέρουν στην Ελλάδα, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Ειδικότερα, στο Βέλγιο και την Ιταλία, η εμφάνιση αλυσίδων και «σουπερμάρκετ υγείας» αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για το δίκτυο φαρμακείων.

Με μεγάλο ανταγωνισμό από τα μεγάλα φαρμακεία, τα δίκτυα και κυρίως από τα e-shop που ολοένα γίνονται και πιο ισχυρά, τα μικρά φαρμακεία ανησυχούν για το μέλλον τους, γιατί έχουν υποστεί σημαντική οικονομική επίπτωση από τις μειώσεις των τιμών του φαρμάκου, ενώ αναγκάζονται να πραγματοποιούν επενδύσεις για να μπορέσουν να θεσμοθετήσουν νέες υπηρεσίες αλλά και να προμηθευτούν νέες κατηγορίες προϊόντων και να γίνουν πιο ανταγωνιστικά.

Αντιμέτωποι με πολύ καλύτερα οπλισμένους αντιπάλους, τα μικρά φαρμακεία υποφέρουν στην Ελλάδα, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Η εταιρεία ερευνών Fiducial και το IDRAC Business School (Γαλλία), διερεύνησαν τις συνθήκες επιτυχίας και αποτυχίας των ανεξάρτητων φαρμακείων στο Βέλγιο και την Ιταλία και θα αναφερθούμε εδώ στα αποτελέσματά τους.

Στις δύο αυτές χώρες, το παραδοσιακό επιχειρηματικό μοντέλο των φαρμακείων, «βρίσκεται σήμερα σε απότομη πτώση», σημειώνει η έκθεση, και οι πιο εύθραυστες από αυτές υποφέρουν από την πλήρη αναδιάρθρωση του τομέα.

Οι συνεντεύξεις που τροφοδότησαν αυτή τη μελέτη, παρέχουν πληροφορίες για τα συναισθήματα των φαρμακοποιών στις τρεις αυτές χώρες με διαφορετικά χαρακτηριστικά, αλλά και μερικές ομοιότητες.

Στην Ελλάδα, όπως και στις 2 αυτές χώρες, η χρυσή εποχή των φαρμακείων έχει παρέλθει, και τα «ανεξάρτητα» φαρμακεία πρέπει να επιδείξουν μεγάλη ικανότητα για πρωτοβουλίες και προσαρμογή για να επιβιώσουν.

ΣΤΟ ΒΕΛΓΙΟ: Αντιμετωπίζοντας τον Πόλεμο Τιμών της Médi-Market

Για δύο δεκαετίες στο Βέλγιο, ο αριθμός των φαρμακείων μειώνεται μεταξύ τριάντα και πενήντα κάθε χρόνο.

Μια θεμελιώδης τάση που επιταχύνθηκε κατά την πρόσφατη περίοδο, και σηματοδοτήθηκε από την έλευση το 2009 της αλυσίδας Médi-Market, του πρώτου «σούπερ μάρκετ υγείας».

Εδώ στον χώρο, ταμπλέτες αφής προσφέρονται ελεύθερα για να παρέχουν στους ασθενείς πληροφορίες σχετικά με θεραπείες.

Επίσης, υπάρχουν συσκευές ιατροτεχνολογικές, ικανές να εκτελούν σε δεκαπέντε λεπτά μια δερματική δοκιμασία για τη διάγνωση της δερματικής γήρανσης και της φροντίδας της ακμής, καθώς και η δυνατότητα συζήτησης με διαιτολόγους, αισθητικούς ή φυσιοθεραπευτές...

Είναι δύσκολο να ανταγωνιστούν τα μικρά ανεξάρτητα φαρμακεία μια τέτοια δομή με ένα τόσο ευρύ φάσμα υπηρεσιών και να οδηγηθούν παράλληλα και σε έναν μη βιώσιμο πόλεμο τιμών!

Ειδικά στο Βέλγιο, στη χώρα που έχει το πυκνότερο δίκτυο φαρμακείων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά την Ελλάδα, με περίπου 5.000 φαρμακεία για περίπου 11 εκατομμύρια κατοίκους.

Οι βελγικές δημόσιες αρχές αποφάσισαν λοιπόν, μέσω ενός moratorium που ανανεώθηκε μέχρι τέλος αυτού του έτους, να σταθεροποιήσουν τον μέγιστο αριθμό των φαρμακείων, για να περιορίσουν τον ανταγωνισμό.

Έναν χρόνο όμως μετά την άφιξη της Médi-Market, οι αρχές της χώρας είχαν ήδη επιλέξει να περιορίσουν το περιθώριο του φαρμακείου για τα συνταγογραφούμενα φάρμακα.

Παρόλο που υπάρχουν ανταμοιβές από το 2013 για ορισμένες συμβουλευτικές πράξεις και παρακολούθηση χρόνιων ασθενών, οι Βέλγοι ανεξάρτητοι φαρμακοποιοί εξακολουθούν να θεωρούνται ότι «βρίσκονται σε κίνδυνο».

Επιπλέον, όπως ανακαλύπτει δυστυχώς αυτή η έρευνα, «οι στρατηγικές αντίδρασής τους δεν αποτελούν μέρος συλλογικής δράσης», ειδικά σε μεγάλη κλίμακα.

Στην Ελλάδα, η χρυσή εποχή των φαρμακείων έχει παρέλθει, και τα «ανεξάρτητα» φαρμακεία πρέπει να επιδείξουν μεγάλη ικανότητα για πρωτοβουλίες και προσαρμογή για να επιβιώσουν.

Ωστόσο, όταν ο ανταγωνισμός είναι περιορισμένος και ειδικά εάν δεν υπάρχει κάποιο κατάστημα Médi-Market στη γύρω περιοχή, μερικοί ανεξάρτητοι φαρμακοποιοί καταφέρνουν να έχουν κέρδη, και μερικές φορές «εξαιρετικά».

Απόδειξη ότι το μοντέλο του ανεξάρτητου φαρμακείου, που εξακολουθεί να είναι υπερβολικά πλειοψηφικό στο Βέλγιο, δεν είναι εντελώς νεκρό, αν και η επιτυχία βιωσιμότητας στηρίζεται σε μια προσπάθεια για «οικονομίες κλίμακας» και απαιτεί αύξηση του όγκου της δραστηριότητας.

Όπως και πολλοί από τους Έλληνες συναδέλφους μας, οι Βέλγοι ανεξάρτητοι φαρμακοποιοί προσπαθούν να αναπτύξουν στρατηγικές για την προσέλκυση νέων ασθενών, με βάση ιδίως την ποιότητα της παροχής συμβουλών και την εξατομικευμένη παρακολούθηση παθήσεων.

ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ: Επιδοτήσεις για Αγροτικά Φαρμακεία

Το ιταλικό δίκτυο φαρμακείων, αν και κυριαρχείται από ένα οικογενειακό μοντέλο, έχει έναν ανταγωνισμό που επιδεινώνεται σημαντικά από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Εδώ, το 10% των φαρμακείων που ανήκουν στους δήμους, κυρίως στο βόρειο τμήμα της χώρας, έδωσαν πλειοψηφικό μερίδιο του κεφαλαίου τους σε ιδιωτικές εξειδικευμένες εταιρείες, σημειώνει η έκθεση.

Η Phoenix, η Lloyds Pharma και η Celesio, συγκεντρώνουν μερικές φορές μέχρι 90 φαρμακεία και δεν είναι τα μοναδικά δίκτυα με τα οποία πρέπει να ανταγωνιστούν οι ανεξάρτητοι φαρμακοποιοί.

Επίσης, τα νοσοκομειακά φαρμακεία της χώρας έχουν ήδη έγκριση, εδώ και αρκετά χρόνια, για να πουλάνε στο κοινό συνταγογραφούμενα φάρμακα, εκμεταλλευόμενα μια έκπτωση 50% που τους επιτρέπει να καθορίζουν πολιτικές τιμολόγησης που είναι δύσκολο να ανταγωνιστούν.

Προστέθηκε παράλληλα και η δυνατότητα για τα σουπερμάρκετ να πουλάνε ΜΗΣΥΦΑ και άλλα παραφαρμακευτικά προϊόντα.

Οι περιφέρειες έχουν επίσης την ευκαιρία να αγοράζουν απευθείας από τις εταιρείες ορισμένα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ).

Στην περίπτωση αυτή, τα φαρμακεία, τα οποία είναι υπεύθυνα για τη διανομή των ΦΥΚ σε πολίτες, δεν παίζουν παρά έναν ρόλο μεσάζοντα και λαμβάνουν μόνο λίγα ευρώ ανά κουτί φαρμάκου που πωλούν.

Όπως ήταν αναμενόμενο, όλες αυτές οι αλλαγές μείωσαν σημαντικά τον κύκλο εργασιών πολλών ανεξάρτητων φαρμακείων.

Όπως επισημαίνει η μελέτη, όλες αυτές οι μεταλλάξεις θα «ανατρέψουν το ιταλικό φαρμακευτικό τοπίο», πιθανώς με την άφιξη νέων επενδυτών, ίσως από μεγάλους της ευρείας διανομής.

Εν τω μεταξύ, προκειμένου οι απομονωμένες περιοχές να μην στερηθούν από φαρμακεία, οι περιφερειακές αρχές δίνουν επιχορηγήσεις ύψους έως 20.000 ευρώ ετησίως σε ορισμένα φαρμακεία, εάν ο κύκλος εργασιών τους δεν φθάσει σε κάποιο επίπεδο.

Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός
ΧΑΡΑΜΗ ΑΕ
www.PharmaManage.gr

Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.