fbpx

Λήψη Αποφάσεων - 8 Βήματα για να Σταθμίσετε Καλύτερα τις Επιλογές σας

Πώς να οργανώσετε τις σκέψεις σας καλύτερα, εξετάζοντας όλα εκείνα τα βήματα που θα σας διευκολύνουν ώστε να αντιμετωπίστε με λιγότερο άγχος τη διαδικασία λήψης της απόφασης, αλλά και να μπορέσετε να κάνετε την καλύτερη δυνατή επιλογή;

Λήψη Αποφάσεων - 8 Βήματα για να Σταθμίσετε Καλύτερα τις Επιλογές σας.

Καθημερινά όλοι μας είμαστε αναγκασμένοι να πάρουμε κάποιες αποφάσεις ή ακόμα και να λύσουμε ορισμένα προβλήματα.

Ιδιαίτερα σήμερα, σε ένα συνεχές καθεστώς αβεβαιότητας, η λήψη των κατάλληλων αποφάσεων για τους επιχειρηματίες έχει μετατραπεί σε ένα καθημερινό άγχος.

Ξεκινώντας ας ορίσουμε το τι ακριβώς είναι η λήψη απόφασης:

«Είναι η πράξη της επιλογής μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ενεργειών δράσης».

Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι μπορεί να μην υπάρχει η «σωστή» απάντηση ανάμεσα στις επιλογές που έχουμε διαθέσιμες.

Πολλές τεχνικές έχουν αναπτυχθεί για τη λήψη αποφάσεων, ξεκινώντας από απλές αποφάσεις διαίσθησης και καταλήγοντας σε αποφάσεις που λαμβάνονται ύστερα από πολλές αναλύσεις και διαδικασίες.

Όποια μέθοδος και να υιοθετήσει κάποιος είναι απαραίτητο να ακολουθήσει κάποια βήματα που θα τον κάνουν να σταθμίσει καλύτερα τις επιλογές του.

8 βήματα για τη λήψη αποφάσεων

1. Συγκέντρωση και καταγραφή όλων των επιλογών / λύσεων

Προκειμένου να μπορέσετε να συμπεριλάβετε όσες το δυνατόν περισσότερες επιλογές πρέπει να αναζητήσετε λύσεις, είτε από διάφορες πηγές ενημέρωσης (π.χ. Sites, forums, κ.λπ.), είτε από συναδέλφους ή συμβούλους, είτε και από άλλους «χώρους».

Μην ξεχάσετε επίσης, να ρωτήσετε και τους άμεσους συνεργάτες σας (τους υπαλλήλους σας), όταν το πρόβλημα έχει να κάνει με τον τρόπο λειτουργίας του φαρμακείου σας.

Τέλος, προσοχή, αν νιώθετε ότι εγκλωβίζεστε ανάμεσα σε δύο προτάσεις, καλύτερα είναι να δώσετε μια μικρή αναβολή και να επανέρθετε αφού έχετε χαλαρώσει και το έχετε ξανασκεφτεί.

2. Ορισμός τελικής ημερομηνίας λήψης της απόφασης

Αν δεν μπει από την αρχή ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα λήψης της κάθε απόφασης, το μόνο σίγουρο είναι ότι ποτέ δεν παρθεί η συγκεκριμένη απόφαση. Έχετε όλοι σας εμπειρίες, είτε από αποφάσεις που ποτέ δεν πάρθηκαν λόγω συνεχών αναβολών, είτε από αποφάσεις που «κάηκαν» στη διαδικασία εξεύρεσης της «σωστής».

Για να μπορέσετε να οριοθετήσετε χρονικά τη λήψη μιας απόφασης μπορείτε να λάβετε υπόψη τα κάτωθι:

  • Πόσο χρόνο έχετε στη διάθεση σας για την τελική απόφαση και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις μιας καθυστέρησης.
  • Αν υπάρχει κάποιο πλεονέκτημα σε περίπτωση που πάρετε γρηγορότερα τη συγκεκριμένη απόφαση.
  • Αντίθετα αν θα έχετε κάποιο μεγαλύτερο όφελος, αν αφιερώσετε περισσότερο χρόνο στην τελική λήψη της.
  • Τέλος, πόσο σημαντικό είναι να καταλήξετε σε μια οποιαδήποτε απόφαση και ακόμα περισσότερο, πόσο θα σας ωφελήσει αν αυτή η απόφαση είναι η σωστή.

Είναι ίσως το σημαντικότερο βήμα. Η συγκέντρωση των κατάλληλων στοιχείων και μάλιστα όσο πιο προσφάτων γίνεται, μπορεί να σας οδηγήσει στη λήψη της καλύτερης δυνατής επιλογής.

3. Συγκέντρωση απαραίτητων πληροφοριών

Είναι ίσως το σημαντικότερο βήμα. Η συγκέντρωση των κατάλληλων στοιχείων και μάλιστα όσο πιο προσφάτων γίνεται, μπορεί να σας οδηγήσει στη λήψη της καλύτερης δυνατής επιλογής.

Στοιχεία οικονομικής φύσης, νομικά και διαθεσιμότητας πόρων, θεωρούνται υψηλής σημασίας και πρέπει να είναι όσο πιο ακριβή γίνεται.

Πάντα να χρησιμοποιείτε και τη βοήθεια ειδικών για την ανάλυση των παραπάνω στοιχείων, όπως ο λογιστής σας ή ο νομικός ή οικονομικός σας σύμβουλος, αν οι αποφάσεις σας έχουν να κάνουν με αυτούς τους τομείς.

Τέλος ας επισημάνω την αναγκαιότητα να υπάρχουν ακριβή στατιστικά πωλήσεων του φαρμακείου σας, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν είτε ως ιστορικά στοιχεία, είτε ως στοιχεία αξιολόγησης της κάθε απόφασης.

4. Πρόβλεψη των πιθανών ρίσκων

Από την αρχή πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι κάθε επιλογή που πρόκειται να κάνετε έχει χαμηλότερο ή υψηλότερο βαθμό ρίσκου.

Σπάνια υπάρχουν «ασφαλείς» επιλογές, ιδιαίτερα αυτές που έχουν να κάνουν με την εργασίας σας.

Πριν λάβετε οποιαδήποτε απόφαση λοιπόν καλό είναι να κάνετε ένα “worst case scenario”.

Δηλαδή να σκεφτείτε τι επίπτωση θα έχει στην επιχείρηση σας μια λαθεμένη επιλογή, αν αυτή είναι αποδεκτή και ως πιο βαθμό, και τέλος πόσο πιθανό είναι αυτό να συμβεί.

5. Αξιολόγηση της επιλογής μας με προσωπικά κριτήρια

Ένα απλό καθημερινό παράδειγμα: καλείστε καθημερινά να αποφασίσετε για την τοποθέτηση ή όχι κάποιας νέας μάρκας.

Αφού έχετε λάβει υπόψη όλα τα στοιχεία της αγοράς, όλα τα στοιχεία της μάρκας κ.λπ. καταλήγετε πάντα στα παρακάτω ερωτήματα:

«Ταιριάζει σαν μάρκα στην πελατεία μου;», «Μπορώ να την υποστηρίξω;», «Ταιριάζει στη φιλοσοφία του φαρμακείου μου;»

Ο σημαντικότερος ίσως παράγοντας λήψης της κάθε απόφασης είστε λοιπόν εσείς και οι αρχές τις οποίες πρεσβεύετε.

Στη λήψη της κάθε απόφασης λοιπόν, το τι είναι σημαντικό για εσάς, το τι θεωρείτε προτεραιότητα και το τι σας παρακινεί περισσότερο, είναι και αυτό που θα σας οδηγήσει στην τελική σας επιλογή και είναι και αυτό που θα σας κάνει να την υποστηρίξετε στη συνέχεια.

Η δημιουργία μιας λίστας με τα θετικά και τα αρνητικά μιας επιλογής είναι κάτι που όλοι το έχετε κάνει κατά καιρούς.

6. Καταγραφή και αξιολόγηση των θετικών και αρνητικών σημείων της κάθε επιλογής

Η δημιουργία μιας λίστας με τα θετικά και τα αρνητικά μιας επιλογής είναι κάτι που όλοι το έχετε κάνει κατά καιρούς.

Η λίστα αυτή όμως μπορεί να σας βοηθήσει ακόμα περισσότερο αν δίπλα από κάθε απάντηση προσθέσετε έναν αριθμό βαρύτητας, βάσει μιας κλίμακας σημαντικότητας (π.χ. 10 υψηλό – πολύ σημαντικό έως 1 χαμηλό ελάχιστα σημαντικό).

7. Λήψη απόφασης

Ένας συχνός τρόπος λήψης μιας απόφασης είναι φυσικά μία καταγραφή με τα Συν & τα Πλην.

Άλλες μέθοδοι λήψης απόφασης που χρησιμοποιούνται συχνά, ιδιαίτερα σε απλούστερα θέματα είναι: η λήψη γνώμης από άλλους, οι ψηφοφορίες και οι ομαδικές αποφάσεις (κυρίως σε θέματα που απαιτείται συναίνεση).

Για αποφάσεις που έχουν να κάνουν με θέματα ανάπτυξης αλλά και βιωσιμότητας του φαρμακείου, πρέπει να υπάρχει μια πιο επαγγελματική προσέγγιση και ανάλυση των πιθανών λύσεων. Παρορμητικές αποφάσεις θα πρέπει να αποφεύγονται.

Αν δεν είστε σίγουρος για την απόφαση σας, αλλά και για το πώς θα γίνει αποδεκτή από τους συνεργάτες σας, καλύτερα είναι πριν την ανακοινώσετε να περάσει λίγος χρόνος για να «ωριμάσει» στο μυαλό σας.

8. Ορισμός χρονοδιαγράμματος και πλάνου εφαρμογής

Η οποιαδήποτε απόφαση που θα ληφθεί από εσάς, προκειμένου να υλοποιηθεί σωστά, αλλά και να γίνει αποδεκτή από όλους, είναι απαραίτητο να συνοδεύεται από ένα χρονοδιάγραμμα ενεργειών, αλλά και από καταμερισμό των επιμέρους εργασιών που θα την ακολουθούν.

Το χρονοδιάγραμμα που θα σχεδιάσετε θα πρέπει να αφήνει περιθώρια επανεξέτασης και αξιολόγησης της απόφασης. Πάντα να θυμάστε ότι μια απόφαση μπορεί να επηρεάσει πολλές καταστάσεις, να οδηγήσει σε προσλήψεις ή απολύσεις, να οδηγήσει σε χρηματοδότηση της επιχείρησης σας και ύστερα από ένα σημείο και μετά θα είναι πολύ δύσκολο να πισωγυρίσετε.

Κλείνοντας, θα ήθελα να σταθώ σε ορισμένα βασικά λάθη που κάνουμε όλοι μας πριν λάβουμε μια απόφαση. Τα περισσότερα από αυτά έχουν να κάνουν με εμάς τους ίδιους.

Θεωρούμε ότι τα «ξέρουμε όλα». Αποφεύγουμε να ζητήσουμε τη γνώμη των ειδικών, ή έστω των συνεργατών μας, ενώ πολλές φορές δεν κάνουμε τον κόπο να κοιτάξουμε όλα τα δεδομένα.

Φοβόμαστε να κάνουμε λάθος και αποφεύγουμε τη λήψη οποιουδήποτε ρίσκου.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ποτέ δεν θα είμαστε 100% σίγουροι για οποιαδήποτε απόφαση μας. Η ανάληψη του ρίσκου όμως, είναι αυτό που διαφοροποιεί τον επιτυχημένο από τον αποτυχημένο επιχειρηματία!

Εγκλωβιζόμαστε. Η καθημερινότητα μας δεν μας αφήνει να σκεφτούμε εναλλακτικές και καινοτόμες λύσεις.

Για το τέλος άφησα ένα από τα αγαπημένα μου αποφθέγματα που νομίζω ότι σε λίγες μόνο λέξεις περιέχει όλα όσα σκεφτόμουνα καθώς έγραφα το παραπάνω άρθρο.

«Όταν υπάρχει ανάγκη να πάρεις μια απόφαση, το καλύτερο πράγμα είναι να κάνεις το σωστό. Το δεύτερο καλύτερο πράγμα είναι να κάνεις λάθος. Το χειρότερο απ’ όλα είναι να μην κάνεις τίποτα».

Θάνος Χατζηγαλάνης, Γενικός Διευθυντής του Δικτύου ADVANCE PHARMACIES SA
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.