fbpx

Οι Φαρμακοποιοί θα Πρέπει να Αλλάξουν την Εικόνα τους ως Έμποροι - Μία Σημαντική Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία

Πρόσφατη έρευνα, που πραγματοποιήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία, χρησιμοποίησε τη θεωρία του Μάρκετινγκ για να εξετάσει πως αντιμετωπίζουν ασθενείς, γιατροί και φαρμακοποιοί την παροχή υπηρεσιών από τα φαρμακεία, ειδικά όσον αφορά τους ασθενείς με χρόνια νοσήματα.

Aν δεν αναλάβουν πρωτοβουλία οι ίδιοι οι φαρμακοποιοί, το γεγονός πως αντιμετωπίζονται ως «έμποροι», δεν θα αλλάξει.

Συχνά οι φαρμακοποιοί τείνουν να υποτιμούν την υποστήριξη που λαμβάνουν από τους ασθενείς - πελάτες τους, όπως έδειξαν τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας.

Παράλληλα, είναι κοινώς αποδεκτό ως άποψη πως αν δεν αναλάβουν πρωτοβουλία οι ίδιοι οι φαρμακοποιοί, το γεγονός πως αντιμετωπίζονται ως «έμποροι», δεν θα αλλάξει.

Επίσης, οι ασθενείς θεώρησαν πως φαρμακοποιοί και γιατροί δεν συνεργάζονται μεταξύ τους όσο θα έπρεπε.

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ στη Μεγάλη Βρετανία, χρησιμοποίησαν το Μείγμα Μάρκετινγκ των επτά P: Price - Product - Place - Promotion - People - Process - Physical evidence (Τιμή - Προϊόν - Τόπος - Προώθηση - Άνθρωπος - Διαδικασία - Φυσικά αποδεικτικά στοιχεία).

Οι επιστήμονες θέλησαν να διερευνήσουν πως οι παροχές του φαρμακείου μπορούν να βελτιωθούν και να ενσωματωθούν στην πρωτοβάθμια φροντίδα για ασθενείς με χρόνιες παθήσεις.

Στην έρευνα, πέρα από τους φαρμακοποιούς και τους γιατρούς, συμμετείχαν και ασθενείς με νόσους του αναπνευστικού και διαβήτη τύπου 2.

Οι ασθενείς με χρόνιες παθήσεις τόνισαν τη σημασία των επισκέψεών τους στο φαρμακείο, ώστε να μειωθούν οι επισκέψεις σε γιατρούς, ενώ σημείωσαν πως ο ρόλος του φαρμακοποιού είναι υποτιμημένος και τόσο οι δεξιότητες, όσο και οι γνώσεις του δεν χρησιμοποιούνται στο έπακρο.

Παράλληλα, όπως φάνηκε από την έρευνα, οι φαρμακοποιοί θεωρούσαν πως οι ασθενείς δεν τους υποστήριζαν αρκετά και εμπιστεύονταν περισσότερο τους γιατρούς.

Οι φαρμακοποιοί φάνηκε να έχουν μία επιφυλακτικότητα να προχωρήσουν ένα βήμα μπροστά και να αποβάλλουν οριστικά την εικόνα του «εμπόρου».

Για το γεγονός αυτό φαίνεται πως είναι υπεύθυνοι και οι ίδιοι, καθώς, όπως φάνηκε από την έρευνα, δεν προωθούν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους, πέρα από την απλή διανομή φαρμάκων.

Μία πιθανή λύση σε αυτό το ζήτημα θα ήταν να δοθούν στους φαρμακοποιούς περισσότερες αρμοδιότητες, όσον αφορά την πρωτοβάθμια φροντίδα των ασθενών.

Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να πραγματοποιούν αποκλειστικά τον εμβολιασμό κατά της γρίπης.

Οι ασθενείς θεώρησαν πως φαρμακοποιοί και γιατροί δεν συνεργάζονται μεταξύ τους όσο θα έπρεπε.

Ωστόσο, όλες οι ομάδες που έλαβαν μέρος στην έρευνα συμφώνησαν πως ο φόρτος εργασίας των φαρμακοποιών είναι ένα σημαντικό εμπόδιο στο να αναλάβουν περαιτέρω ευθύνες και πρωτοβουλίες.

Παράλληλα, από τη συγκεκριμένη έρευνα έγινε κατανοητό πως η επικοινωνία μεταξύ φαρμακοποιών και γιατρών δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, ενώ όλες οι ομάδες υποστήριξαν πως θα έπρεπε οι φαρμακοποιοί να έχουν καλύτερη πρόσβαση στα ιατρικά αρχεία των ασθενών, ώστε να υπάρξει καλύτερη συνεργασία, προς όφελος του ασθενή.

Σύμφωνα, δε, με την άποψη των ασθενών που συμμετείχαν στην έρευνα, φαρμακοποιοί και γιατροί δεν συνεργάζονται μεταξύ τους.

Από την άλλη πλευρά, φαρμακοποιοί και γιατροί αναγνώρισαν τη σημασία της βελτίωσης των μεταξύ τους σχέσεων, προς όφελος των ασθενών, όμως οι φαρμακοποιοί τόνισαν την απροθυμία των γιατρών να τους αναγνωρίσουν ως παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, γεγονός που αποτελούσε πρόβλημα για την επικοινωνία και τη συνεργασία των δύο πλευρών.

Ωστόσο, οι γιατροί που συμμετείχαν στην έρευνα τόνισαν τη σημασία της ενημέρωσης του κοινού σχετικά με τις πρόσθετες υπηρεσίες που μπορούν να παρέχουν τα φαρμακεία, με απώτερο στόχο να μειωθούν οι περιττές επισκέψεις σε γιατρούς.

«Η μελέτη αυτή υπογράμμισε την ανάγκη τα φαρμακεία και οι φαρμακοποιοί να αναλάβουν περισσότερες αρμοδιότητες, κάνοντας, για παράδειγμα, εξετάσεις αίματος στους ασθενείς» όπως τόνισε ο επικεφαλής της έρευνας, Ali Hindi.

Παράλληλα, μέσα από την εν λόγω έρευνα τονίστηκε πως θα πρέπει να παρέχονται κίνητρα στους γιατρούς ώστε να ενημερώνουν τους ασθενείς για τις υπηρεσίες που παρέχουν τα φαρμακεία.

Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει να γίνεται κατανοητός ο φόρτος εργασίας των φαρμακοποιών, ώστε οι νέες αρμοδιότητές τους να μην υποσκελίζουν όσα ήδη προσφέρουν στους ασθενείς.

Ιωάννης - Ευάγγελος Χαραμής
Χαραμή ΑΕ
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.