fbpx

Η Πολιτική των Εκπτώσεων - Θεμιτή ή Όχι;

Η ερώτηση που τίθεται είναι αυτό που αποτελεί διαχρονική συζήτηση περί θεμιτού ή όχι μιας τέτοιας στρατηγικής στον χώρο του φαρμακείου.

Πριν δοθεί μια απάντηση που σίγουρα αποτελεί προσωπική εκτίμηση, θα πρέπει ίσως να απομυθοποιήσουμε την έννοια «λειτούργημα» και φυσικά να οριοθετηθεί η λέξη «εμπόριο».

Η Πολιτική των Εκπτώσεων - Θεμιτή ή Όχι;

Όλα ξεκινούν από μια βασική αποδοχή: ότι ο φαρμακοποιός είναι και επιστήμονας αλλά και επιχειρηματίας.

Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το θέμα των εκπτώσεων και προσφορών αφορά το παραφάρμακο.

Ζούμε λοιπόν σε μια άκρως ανταγωνιστική κοινωνία, όπου η μάχη για διατήρηση ή και απόκτηση μεριδίων αγοράς, είναι σκληρή και διαρκής.

Το κανάλι φαρμακείο βάλλεται από τα παράλληλα κανάλια διανομής με όμορα είδη, όπως η επιλεκτική, τα super market αλλά και η τελευταία μόδα των βιολογικών καταστημάτων.

Αν προσθέσουμε μάλιστα και τη πληθώρα των φαρμακείων γύρω μας, ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος.

Παράλληλα, δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε τις σημαντικές δυσκολίες κάλυψης βασικών αναγκών του καταναλωτή, αλλά και απλών επιθυμιών του στη σημερινή εποχή.

Ο καταναλωτής σήμερα περισσότερο από ποτέ δελεάζεται από μια προσφορά!

Είναι αθέμιτο λοιπόν για το φαρμακείο να κάνει χρήση εκπτωτικών πολιτικών προκειμένου να προσφέρει αγαθά σε πιο προσιτή τιμή;

Ας επισημάνουμε ότι μιλάμε για προϊόντα που δεν έχουν σχέση με το αγαθό που λέγεται φάρμακο που το διέπει ειδική νομοθεσία και δεοντολογία, και όπου κάποιος υπερφίαλα θα ισχυριζόταν τα περί «λειτουργήματος» του επαγγέλματος κ.λπ.

Η συζήτηση αφορά λοιπόν τα παραφαρμακευτικά καταναλωτικά προϊόντα που διακινούνται μέσα από το κανάλι φαρμακείο.

Ορίζουμε ως λειτούργημα κάτι το οποίο διαπραγματεύεται αγαθά και έχει σχέση με την υγεία.

Ορίζουμε ως λειτούργημα τον τρόπο άσκησης του επαγγέλματος μας και όχι τον τρόπο χορήγησης των καταναλωτικών αγαθών.

Είναι αθέμιτο λοιπόν για το φαρμακείο να κάνει χρήση εκπτωτικών πολιτικών προκειμένου να προσφέρει αγαθά σε πιο προσιτή τιμή;

Λειτούργημα είναι ο τρόπος με τον οποίο ασκείται ένα επάγγελμα και βασικά εάν κάποιος διεκδικεί τον «πλούτο» του επαγγέλματος, ποιοτικό και ποσοτικό και όχι το πρόσκαιρο «κέρδος».

Λειτούργημα ασκεί ο οιοσδήποτε προσφέρει αγαθά και υπηρεσίες, δίδοντας προστιθέμενη αξία σε αυτό, μέσα από τον τρόπο προσέγγισης του πελάτη, καλύπτοντας την ανάγκη για αναγνώριση και αποδοχή από το κοινωνικό σύνολο, ανάγκες που αν ικανοποιηθούν, οδηγούν στην ικανοποίηση ανώτερων αναγκών του ατόμου, όπως είναι η αυτοεκτίμηση και η αυτοπραγμάτωση.

Οι άνθρωποι επιθυμούν να αρέσουν,να εκτιμώνται και όταν αυτά συμβούν τότε ανταποκρίνονται θετικά.

Οι επαγγελματίες του χώρου που διεκδικούν την ματιά του πελάτη και όχι τα χέρια του, τότε ασκούν λειτούργημα.

Σε αντίθετη περίπτωση ασκούν εμπόριο με καθαρά κερδοσκοπικό προσανατολισμό.

Πώς λοιπόν θεωρείται αθέμιτο το να ασκούν λειτούργημα και ως επιστέγασμα των πιο πάνω να προσφέρουν και μια ελκυστική τιμή;

Το μη θεμιτό και αναιδές θα τολμούσα να πω είναι να προσπαθεί κάποιος να αυξήσει το μερίδιο αγοράς του με μόνο όπλο την ελκυστική τιμή, χωρίς να δίδει καμία άλλη αξία.

Στην περίπτωση αυτή, απλά εκμεταλλεύεται την ανάγκη του πελάτη για να αποκτήσει κάτι, «πατώντας» πάνω στην ανάγκη του.

Είναι ακριβώς η ίδια περίπτωση που κάποιος προσλαμβάνει κάποιον με 300 ευρώ, εκμεταλλευόμενος την ανάγκη του, μη δίνοντας αξία στην προσωπικότητα και τις ικανότητές του.

Οι επιχειρήσεις όμως αυτές είναι μαθηματικά βέβαιο ότι έχουν πεπερασμένη ημερομηνία λήξης.

Ας σκεφτούμε ένα απλό παράδειγμα. Κάποιος ζητά ένα αντηλιακό, που το έχουμε σε προσφορά -30% γιατί έχουμε πάρει αντίστοιχο ποσοστό έκπτωσης από τον προμηθευτή.

Εξηγούμε στον πελάτη τα οφέλη του προϊόντος, τον τρόπο σωστής χρήσης, τη συμβουλή για προστασία από τον ήλιο, δίνουμε το δείγμα με την συμπληρωματική πρόταση για ενυδάτωση, και τέλος επιβραβεύουμε τον πελάτη για την επιλογή του και τον ευχαριστούμε, τόσο για την τιμή που μας κάνει να μας επισκεφτεί, αλλά και για τον χρόνο που μας διέθεσε.

Εάν λοιπόν θεωρούμε ως μη θεμιτό την τακτική των εκπτώσεων, η ερώτηση είναι απλή.

Γιατί θεωρούμε θεμιτό και επιδιωκόμενο την εκπτωτική πολιτική των εταιρειών προς εμάς;

Μόνο για να αυξήσουμε τα δικά μας περιθώρια κέρδους;

Μόνο για δικό μας όφελος; Ενδιαφέρουσα η απάντηση του καθένα!

Αφήνοντας στην άκρη την πένα μου, καταθέτω την τελευταία φράση ως αιτία διαλόγου.

Δεν κρίνεται το λειτούργημα μας από το αντικείμενο που διαχειριζόμαστε, αλλά από τον τρόπο που διαχειριζόμαστε την διακίνηση του αντικειμένου.

Ανδρέας Καλλιβωκάς, Φαρμακοποιός
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.