fbpx

Η Κατηγορία των Υποδημάτων στο Φαρμακείο - Ευκαιρία ή Ρίσκο;

Στην περίοδο του ’60-’80, εκτός από τη μόδα των ξύλινων σανδαλιών, η αγορά των υποδημάτων και η πληθώρα των επιλογών στον καταναλωτή ήταν αφάνταστα μικρή σε σχέση με την τωρινή κατάσταση.

Μπορούσε ένα φαρμακείο εκείνης της εποχής που πουλούσε σανδάλια, να ήταν το μοναδικό σημείο πώλησης αυτής της κατηγορίας υποδημάτων σε μία ευρύτερη περιοχή και έτσι να ανταγωνιζόταν άλλα φαρμακεία της περιοχής του.

Η Κατηγορία των Υποδημάτων στο Φαρμακείο - Ευκαιρία ή Ρίσκο;

Από τότε όμως οι επιλογές μας άλλαξαν. Όχι μόνο μπήκαν στη ζωή μας τα brands (μάρκες), αλλά και το τοπίο αγοράς υποδημάτων στην Ελλάδα άλλαξε.

Πλέον βρίσκεις υποδήματα για όλες τις ανάγκες, τα γούστα, τις τιμές και χρήσεις, σχεδόν παντού.

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα, γιατί ένας καταναλωτής με τόση πληθώρα επιλογών σήμερα, να επισκέπτεται το φαρμακείο για να αγοράσει υποδήματα;

Υπάρχουν δύο κύριοι λόγοι που τους παρακινούν και αντίστοιχες κατηγορίες καταναλωτών:

- Στην πρώτη ανήκουν οι καταναλωτές οι οποίοι πιστεύουν ότι στο κανάλι του φαρμακείου θα βρουν «ανατομικά» υποδήματα που θα τους προσφέρουν άνεση και ανακούφιση σε βαθμό και ποιότητα που δεν την προσφέρουν τα υποδήματα της υπόλοιπης αγοράς.

- Στη δεύτερη ανήκουν αυτοί που προσδοκούν να βρουν μία πρόταση που έχει ταυτότητα, άποψη, είναι trendy και σε δεύτερο πλάνο έχει κρυμμένο βαθύτερα το προτέρημα της άνεσης.

Η κινητήρια δύναμη είναι πρώτα απ’ όλα ότι θεωρούν ότι τόσο τα σχέδια όσο και η μάρκα έχουν «άποψη».

Για να ανταποκριθεί ο φαρμακοποιός σε αυτές τις ανάγκες πελατών θα πρέπει να επενδύσει βασικά σε τεχνογνωσία.

Επίσης, θα πρέπει να δει την επένδυση σε αυτήν την κατηγορία με μεγάλο χρονικό ορίζοντα και να είναι διαθέσιμος να αφιερώσει πραγματικά χρόνο και χώρο.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο: το τακούνι, το λουράκι, η φόρμα, πόσο μαλακό ή σκληρό είναι το δέρμα, το φόντι, ο πάτος, κ.λπ. και τέλος η τιμή και το χρώμα.

Και ενώ το merchandising, μέσα στο κατάστημα παίζει μικρό ρόλο στην 1η κατηγορία, αντίθετα στη 2η κατηγορία παίζει πολύ μεγάλο ρόλο, αφού απευθύνεται σε γυναίκες που δίνουν βαρύτητα στη λεπτομέρεια της εμφάνισής τους.

Θέλουν να νοιώθουν περήφανες για την επιλογή τους, καθώς αυτή τις ομορφαίνει και δεν θέλουν να αισθάνονται ότι απλά λύνουν ένα πρόβλημα. 

Σε ό,τι αφορά τη στρατηγική του Φαρμακοποιού και στις δύο παραπάνω κατηγορίες, είναι βασικό να μπορέσει ο ίδιος να «αποσυνδέσει» το προσωπικό του κριτήριο από τη διαδικασία επιλογής των μοντέλων.

Αυτοί που εν’ τέλει θα τα διαλέξουν είναι οι καταναλωτές και όχι ο ίδιος.

Η διαδικασία επιλογής είναι κάτι που απαιτεί τεχνογνωσία, διορατικότητα και σωστή αξιολόγηση ρίσκου.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο: το τακούνι, το λουράκι, η φόρμα, πόσο μαλακό ή σκληρό είναι το δέρμα, το φόντι, ο πάτος, κ.λπ. και τέλος η τιμή και το χρώμα.

Μια επώνυμη μάρκα όμως πάντα του δίνει μια επί πλέον σιγουριά.

Είναι προφανές βέβαια ότι τελικά στην επιλογή κανείς δεν είναι μάγος.

Γι’ αυτό ακόμη και τα άλλα κανάλια διανομής έχουν μηχανισμούς διάθεσης των συσσωρεμένων στοκ: τις εκπτώσεις και τα outlets.

Στη συνέχεια, θα πρέπει ο φαρμακοποιός:

α) Να επιλέξει τους προμηθευτές-συνεργάτες του

β) Να φροντίσει το merchandising

γ) Να υπολογίσει σωστά το κέρδος του

Σχετικά με το κέρδος αυτής της κατηγορίας προϊόντων, είναι πολύ σημαντικό να μπορέσει να το «υπολογίσει» σωστά, λαμβάνοντας απαραίτητα υπ’ όψη το εναπομείναν απόθεμα (στοκ) του.

Για παράδειγμα όταν αγοράζει 30 ζευγάρια με ίδια προτεινόμενη Λιανική Τιμή (Λ.Τ.) των 100 Ευρώ χωρίς ΦΠΑ.

1) Στην πρώτη περίπτωση ο προμηθευτής του παρέχει ποσοστό κέρδους 65% (mark up) δηλαδή:

Λ.Τ. χωρίς ΦΠΑ € 100,00- Τελική Τιμή αγοράς μετά από εκπτώσεις €60,60= 39, 40€ κέρδος ανά ζευγάρι

Έστω ότι στο τέλος της σαιζόν έχει πουλήσει τα 12 ζευγάρια και του μένουν τα 18 ζευγάρια:

Κέρδος πώλησης: 12 ζευγ. X €39,40 = €473,00   

Στοκ: 18 ζευγ. Χ €60,60 = €1.090,00               

Ζημία: €610,00

Εάν δηλαδή έκανε λογαριασμό στο τέλος της σαιζόν, τότε έχει χάσει €610,00.

2) Στη δεύτερη περίπτωση ο προμηθευτής του παρέχει ποσοστό κέρδους 55%, (mark up) δηλαδή: 

Λ.Τ. χωρίς ΦΠΑ  €100,00-Τελική Τιμή αγοράς  μετά από εκπτώσεις  €65,00= 35€ κέρδος ανά ζευγάρι

Έστω ότι στο τέλος της σαιζόν έχει πουλήσει τα 25 ζευγάρια και του μένουν τα 5 ζευγάρια:

Κέρδος Πώλησης: 25 ζευγ Χ €35 = €875

Στοκ: 5 ζευγ Χ €65 = €325

Κέρδος: €550,00

Από το παραπάνω παράδειγμα καθίσταται προφανές ότι το τελικό κέρδος επηρεάζεται έντονα από τα στοκ καθώς και από τις πιθανές εκπτώσεις που μπορεί να παρέχει για να διαθέσει τα υποδήματα που του έμειναν.

Συνεπώς η επιλογή λάθος μοντέλων και η συσσώρευση στοκ, δεσμεύει σημαντικό κεφάλαιο κίνησης το οποίο χρειάζεται για να ανανεώσει τα σχέδια με την κάθε νέα σαιζόν.

Γι’ αυτό πολλοί φαρμακοποιοί ζητάνε να επιστρέφουν στο τέλος της σαιζόν τα στοκ που τους μένουν.

Ενώ ο κύκλος της παραγγελίας των προϊόντων της ένδυσης και υπόδησης ακολουθεί μοναδικούς απαράβατους κανόνες παγκοσμίως οι οποίοι καθορίζονται από τους περιορισμούς που θέτουν αντίστοιχα τα εργοστάσια, αντίθετα στον χώρο του φαρμακείου, συνήθως οι προμηθευτές παραγγέλνουν για λογαριασμό των φαρμακοποιών, προβλέποντας οι ίδιοι την κίνηση των μοντέλων και αποθηκεύοντας οι ίδιοι πολύ μεγάλες ποσότητες σε σχέση με τις παραγγελίες που παίρνουν.

Έτσι, όταν οι φαρμακοποιοί αποφασίσουν και θελήσουν να βάλουν την παραγγελία τους ετεροχρονισμένα, θα υπάρχει εμπόρευμα να εξυπηρετηθούν ή όταν ένα μοντέλο «φύγει», θα μπορούν ενδεχομένως να το βρουν μέσω συμπληρωματικής παραγγελίας.

Αυτή είναι μία χαρακτηριστική βασική ιδιαιτερότητα του κύκλου «παραγγελίας-πώλησης» στον χώρο του φαρμακείου, τον οποίο αναλαμβάνουν οι προμηθευτές του φαρμακείου.

Το εμπόριο υποδημάτων στο κανάλι του φαρμακείου έχει κάποιους κανόνες που πρέπει να γίνονται σεβαστοί και να τηρούνται, έτσι ώστε η κατηγορία να αποτελεί ευκαιρία πρώτιστα για τον φαρμακοποιό.

Η εμπλοκή του φαρμακοποιού επιχειρηματικά στην πώληση αυτής της κατηγορίας, αποτελεί ευκαιρία όταν είναι συνειδητοποιημένος ως προς τους κανόνες αυτούς και έχει μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.