Γιατί το Φυσικό Έχει Γίνει Τάση Συμπεριφοράς του Καταναλωτή

Δεν μιλάμε πλέον για καταναλωτική τάση, καθώς η έλξη προς το φυσικό έχει γίνει τάση συμπεριφοράς του καταναλωτή.

Καμιά αμφισβήτηση… το "φυσικό" στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς, αποτελεί για το φαρμακείο μια αυξανόμενη ανάγκη και εντάσσεται σε μια γενική τάση για όλα τα προϊόντα αυτού του είδους, αλλά παράλληλα και για κάθε κανάλι διανομής.

Οι συνθέσεις με φυσικά συστατικά και χωρίς χημικά, έλκουν σχεδόν το 1/3 των καταναλωτών.

Πλέον, οι καταναλωτές, εκτός από την τιμή, διαβάζουν τις πληροφορίες στη συσκευασία ενός σκευάσματος και ιδιαίτερα, τη σύνθεση του προϊόντος.

Οι άνθρωποι ολοένα και περισσότερο ανατρέχουν σε θεραπείες πιο αθώες, πιο φυσικές, χωρίς ανεπιθύμητες ενέργειες για την υγεία τους.

Οι ειδικοί εξηγούν ότι πρόκειται για ένα φαινόμενο μιας βαθύτερης συνείδησης του "εγώ" που συνδέεται με την οικολογική τάση.

Οι άνθρωποι ολοένα και περισσότερο ανατρέχουν σε θεραπείες πιο αθώες, πιο φυσικές, χωρίς ανεπιθύμητες για την υγεία τους.

Οι άνθρωποι επιθυμούν να φροντίσουν το σώμα τους, όπως θέλουν να φροντίσουν το περιβάλλον.

Η φήμη για τοξικότητα ορισμένων χημικών συστατικών, η ανάγκη χρήσης προϊόντων σε παιδιά, εγκύους ή ευπαθή άτομα, είναι τα κύρια αίτια που οδηγούν τους καταναλωτές σε πιο φυσικές ή φυτικές συνθέσεις.

Για παράδειγμα, σε κατηγορίες όπως αντιφθειρικά, αντιβηχικά, προϊόντα για τα τσιμπήματα εντόμων κ.λπ., τα φυσικά προϊόντα κρατούν τα σκήπτρα της προτίμησης των καταναλωτών, καθώς θεωρούνται πιο αγνά και χωρίς τοξικότητα και παρενέργειες.

Ας δούμε παρακάτω ορισμένα στοιχεία της αγοράς

Το κοινό που αγοράζει προϊόντα φυσικά χωρίζεται σε 2 ομάδες:

οι "ψαγμένοι" που είναι ενημερωμένοι για τις δράσεις των φυτών στην υγεία και τη διατροφή τους και

- οι "νεοφώτιστοι " που αναζητούν από τον ειδικό επαγγελματία υγείας μια φυσική λύση για το πρόβλημα τους.

Το προφίλ που τους διακρίνει

- Είναι ευαισθητοποιημένοι για το περιβάλλον.

- Συμμετέχουν σε δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος (ανακύκλωση, δενδροφυτεύσεις κ.λπ.).

- Υποστηρίζουν την αγορά προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον.

- Θεωρούν σημαντική την πιστοποίηση ενός προϊόντος ως φυσικό, ώστε να το προτιμήσει από τα ανταγωνιστικά του.

- Πληρώνουν υψηλότερη τιμή για μάρκες φυσικές και φιλικές προς το περιβάλλον.

- Θεωρούν σημαντική την περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά των εταιρειών.

Τα κριτήρια αγοράς τους, κατά προτεραιότητα, είναι:

- Η φυσική τους σύνθεση.

- Η αποτελεσματικότητα.

- Η ασφάλεια χρήσης τους.

Οι καταναλωτές αρχίζουν συνήθως τις αγορές τους από την ηλικία των 30 ετών και η συμβουλή του φαρμακοποιού κατευθύνει το 50% των επιλογών τους.

Η πρώτη κατεύθυνση όμως αναζητείται από το internet, από στόμα σε στόμα και από τις διαφημίσεις, ενώ η σύσταση του γιατρού έρχεται εδώ στην 3η θέση.

Όσο για το κανάλι αγοράς τους, το φαρμακείο είναι στην 1η θέση της προτίμησής τους.

Θεραπείες βασισμένες σε φυτικά συστατικά για μικροπροβλήματα υγείας (σιρόπια για το βήχα, παστίλιες για το λαιμό κ.λπ.) έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση.

Το φαρμακείο κερδίζει έδαφος σε εναλλακτικές προσεγγίσεις στην υγεία

Εναλλακτικές ως προς τις κλασσικές θεραπείες, όπως η φυτοθεραπεία, η αρωματοθεραπεία, η ομοιοπαθητική, τα συμπληρώματα διατροφής, πείθουν πλέον ένα μεγάλο μέρος των πελατών σας, οι οποίοι αναζητούν λύσεις υγείας πιο ασφαλείς και φιλικές προς το περιβάλλον.

Το κοινό τις αναζητά, οι φαρμακοποιοί τις ενσωματώνουν στη προσφορά των προϊόντων τους και οι γιατροί βρίσκουν εδώ εναλλακτικές λύσεις σε πιο ευπαθή και πιο ευαισθητοποιημένα άτομα.

Αν θεωρήσουμε ότι ως εναλλακτικές προσεγγίσεις στην υγεία θα συμπεριλάβουμε όλα τα θεραπευτικά μέσα που δεν ανήκουν στα συνθετικά μόρια και αν ως μέσα συμπεριλάβουμε κάθε προϊόν που αποσκοπεί να βελτιώσει την υγεία του ατόμου, η κατηγορία αυτή είναι πολύ μεγάλη και συμπεριλαμβάνει ακόμη και τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, τα λειτουργικά τρόφιμα κ.ά.

Θεραπείες βασισμένες σε φυτικά συστατικά για μικροπροβλήματα υγείας (σιρόπια για τον βήχα, παστίλιες για το λαιμό κ.λπ.) έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η κατηγορία της φυτοθεραπείας σημειώνει διψήφια αύξηση τα τελευταία χρόνια.

Ειδικά στη φυτοθεραπεία, με προϊόντα σε ποικίλες μορφές: κάψουλες, σιρόπια, αμπούλες, αφεψήματα κ.λπ., οι τομείς που αναπτύσσονται περισσότερο είναι το στρες και ο ύπνος, οι πόνοι των αρθρώσεων, τα πεπτικά προβλήματα και τα προβλήματα ΩΡΛ.

Παράλληλα, τα έτοιμα προϊόντα αρωματοθεραπείας για αρκετά προβλήματα υγείας, κερδίζουν μερίδια αγοράς.

Τα τελευταία χρόνια, η ομοιοπαθητική έχει όλο και περισσότερη απήχηση στο ελληνικό κοινό και ιδιαίτερα από τις γυναίκες και από τη νέα γενιά καταναλωτών κυρίως μεταξύ 15-25 ετών.

Η ομοιοπαθητική θεωρείται ως μια θεραπευτική προσέγγιση που σέβεται τον οργανισμό, γιατί μελετά τον άνθρωπο σαν μια ολότητα, σε αντίθεση με τη κλασσική ιατρική που ανατρέχει στη θεραπεία του συμπτώματος.

Οι τομείς που έχουν κυρίως τη μεγαλύτερη ανάπτυξη εδώ είναι: προβλήματα ΩΡΛ, συχνές ιώσεις, άγχος και αϋπνίες, αλλεργίες, διακοπή καπνίσματος...

Αν θέλει λοιπόν κάποιος να διαφοροποιηθεί και να αναδείξει αυτές τις κατηγορίες, θα πρέπει να δουλέψει πάνω στην εικόνα που δίνει ο χώρος του.

Ένα νέο concept πρέπει να δημιουργηθεί

Το προσωπικό του φαρμακείου οφείλει να αλλάξει στην προσέγγισή του προς τον πελάτη, να διαφοροποιήσει την εικόνα του, ώστε να αναδείξει έντονα ότι έχει αυτήν την εξειδίκευση, χωρίς φυσικά να παραμελήσει το φάρμακο, καθώς και οι δύο προσφορές πρέπει να είναι ευκρινείς στον χώρο.

Η εικόνα που δίνει ο χώρος

Αν θέλει λοιπόν κάποιος να διαφοροποιηθεί και να αναδείξει αυτές τις κατηγορίες, θα πρέπει να δουλέψει πάνω στην εικόνα που δίνει ο χώρος του.

Ειδικά ράφια, αφιερωμένα στις εναλλακτικές κατηγορίες, θα πρέπει να περνούν τα κατάλληλα μηνύματα.

Το όλο ντεκόρ μπορεί να ενισχυθεί, δημιουργώντας μια γωνία φυσικών προϊόντων.

Μια ιδέα είναι η δημιουργία ενός μπαρ με φυτά, εκχυλίσματα, αφεψήματα και αιθέρια έλαια, όπου ο πελάτης μπορεί να καθίσει να δοκιμάσει και να διαβάσει ορισμένες χρήσιμες οδηγίες για τις ιδιότητες και τη χρήση αυτών των προϊόντων

Η συμβουλή μας

Παράλληλα, το όλο concept συμπληρώνεται από την πρόταση του φαρμακοποιού προς τον καταναλωτή.

Η συμβουλή είναι ένα από τα κλειδιά ανάπτυξης των "φυσικών φαρμακείων" και εδώ έχει μεγάλη σημασία να είμαστε αξιόπιστοι.

Για να δώσουμε όμως τη σωστή συμβουλή, πρέπει εμείς και η ομάδα μας να εκπαιδευτούμε, να ενημερωθούμε, γιατί εύλογα δεν περιμένουμε από ένα φαρμακοποιό που έχει κάνει πανεπιστημιακές σπουδές να γνωρίζει πολλά πράγματα για τις φυσικές αυτές κατηγορίες.

Εξάλλου σήμερα, υπάρχει μια πληθώρα προϊόντων και μαρκών και είναι αδύνατο να διαχειριστούμε, χωρίς να γνωρίζουμε τις λεπτομερείς ιδιαιτερότητες τους.

Το να πούμε μόνο «είναι φυσικό προϊόν» δεν αρκεί πλέον.

Συμπέρασμα

Οι εναλλακτικές φυσικές προσεγγίσεις στην υγεία αναπτύσσονται πλέον πολύ περισσότερο από τις κλασικές θεραπείες και συγκαταλέγονται στη μεγάλη υποκατηγορία των OTC.

Σήμερα δεν υπάρχει φαρμακείο που να μην διαθέτει κάποια από αυτές τις κατηγορίες, ενώ το 1/3 των φαρμακοποιών επιθυμούν να αυξήσουν τη δραστηριότητά τους σε αυτές τις κατηγορίες.

Ας κρατήσουμε λοιπόν στο μυαλό μας, ότι η ανάπτυξη αυτής της αγοράς στηρίζεται στην καινοτομία, γιατί το κοινό αναζητά προϊόντα πιο αποτελεσματικά και στη φυσικότητα, είτε πρόκειται για συστατικά είτε για υλικά συσκευασίας.

Καινοτομία και φυσικότητα είναι δυο κύρια σημεία που χρειάζεται να επικοινωνήσουμε στο φαρμακείο για να αναπτύξουμε αυτήν την κατηγορία.

Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός
www.PharmaManage.gr

Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.