Αθανασοπούλου Ελένη - Douni Health Products

ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ

Διευθύντρια Marketing
Douni Health Products

Οι Ραγδαίες Εξελίξεις στην Αγορά του Φαρμακείου και ο Ρόλος των Συμπληρωμάτων Διατροφής

Η κα Ελένη Αθανασοπούλου, Διευθύντρια Marketing στην εταιρία Douni Health Products ΑΕ, μας αναλύει τον σημαντικό ρόλο που μπορούν να παίξουν τα συμπληρώματα διατροφής στην εξέλιξη του φαρμακείου, δίνοντας έμφαση στον ανεκτίμητο ρόλο του φαρμακοποιού ιδιαίτερα στον τομέα της πρόληψης.

PHARMACY management & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι αλλαγές που σηματοδοτούν την αγορά των προϊόντων του φαρμακείου γενικά;

Ελένη Αθανασοπούλου: Διανύουμε μια περίοδο όπου η αγορά του φαρμακείου αλλάζει, και ίσως τελικά να αναγκαστεί να αλλάξει πολύ πιο γρήγορα απ’ όσο θα περίμενε κανείς.

Κυρίαρχη αλλαγή που θα καθορίσει το μέλλον του φαρμακείου είναι το νέο νομοθετικό πλαίσιο διακίνησης του φαρμάκου, των OTC και το άνοιγμα του επαγγέλματος του φαρμακοποιού.

Περαιτέρω αλλαγές, που θα επηρεάσουν το φαρμακείο σαν επιχειρηματική μονάδα, είναι ο ανταγωνισμός στην αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής, που θα προκύψει από την πώληση των συμπληρωμάτων διατροφής και από άλλα σημεία διανομής, όπως για παράδειγμα είναι τα super market και τα καταστήματα ευρείας κατανάλωσης.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο έρχεται επίσης να παίξει σημαντικό ρόλο εδώ και να επανακαθορίσει τα πλαίσια του ανταγωνισμού.

Τέλος, σε μια τέτοια μεταβατική περίοδο, όπου οι οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές είναι ραγδαίες, η συμπεριφορά του καταναλωτή θα επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό, με αποτέλεσμα να διαφοροποιηθούν τα κριτήρια επιλογής του, όσον αφορά το προϊόν αυτό καθεαυτό, αλλά και αναφορικά με το σημείο αγοράς.

P.M & E: Η εταιρεία σας πώς εξελίσσεται σήμερα μέσα στην αγορά του φαρμακείου;

Ε.Α: Ο πρωταρχικός στόχος της εταιρείας μας ήταν να παρέχουμε καινοτόμα συμπληρώματα διατροφής ύψιστης ποιότητας, που καλύπτουν πραγματικές ανάγκες υγείας του καταναλωτή.

Μετά από τόσα χρόνια δράσης στην αγορά των συμπληρωμάτων, αυτός ο στόχος έχει επιτευχθεί, με αποτέλεσμα να έχουμε στο χαρτοφυλάκιο μας προϊόντα που είναι Νο1 στην κατηγορία τους.

Έχοντας εξασφαλίσει τα παραπάνω, μοχλός εξέλιξης της εταιρείας μας είναι η βελτιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών μας, και προς τους συνεργάτες μας φαρμακοποιούς αλλά και προς τον τελικό χρήστη των προϊόντων.

Σε αυτήν την προσπάθεια, βασικό μας εργαλείο είναι οι νέες τεχνολογίες, που δίνουν τη δυνατότητα να αναπτύξουμε και να εξελίξουμε το δίκτυο επικοινωνίας και διανομής πληροφοριών και προϊόντων.

P.M & E: Πώς πιστεύετε ότι έχουν διαμορφωθεί οι συμπεριφορές των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια απέναντι στα συμπληρώματα διατροφής;

Ε.Α: Οι καταναλωτές έχουν γίνει πολύ πιο απαιτητικοί τα τελευταία χρόνια.

Σίγουρα, είναι πιο ενημερωμένοι για τον ρόλο των συμπληρωμάτων διατροφής στην υγεία, γεγονός που τους κάνει πιο προσεχτικούς στην επιλογή του προϊόντος. Επίσης, μεγάλη προσοχή δίνεται πλέον στην τιμή του προϊόντος.

Ο καταναλωτής των συμπληρωμάτων σήμερα, ελέγχει αρκετά την τιμή και ψάχνει για την καλύτερη προσφορά.

Είναι γεγονός ότι η έντονη επικοινωνία των εταιρειών και η μεγαλύτερη πρόσβαση στην πληροφορία έχουν φέρει στην αγορά του διατροφικού συμπληρώματος πολλούς νέους χρήστες τα τελευταία χρόνια.

Σ’ αυτό έχει συμβάλλει και η στροφή του κόσμου προς την πρόληψη και την αυτοΐαση.

Παρόλα αυτά, έρευνες σε καταναλωτές έχουν δείξει ότι η μεγαλύτερη μερίδα νέων χρηστών συμπληρωμάτων ή εν δυνάμει χρηστών, αποζητούν την έγκυρη πληροφόρηση πριν την επιλογή προϊόντων και ο φαρμακοποιός θεωρείται ως η πιο έγκυρη πηγή πληροφόρησης και συμβουλής.

P.M & E: Ποιες είναι οι κατηγορίες που αναπτύσσονται περισσότερο στα συμπληρώματα διατροφής;

Ε.Α: Οι τάσεις στην αγορά των συμπληρωμάτων δημιουργούνται από δύο βασικούς παράγοντες:
Ο πρώτος είναι η επιστημονική έρευνα.

Όσο εξελίσσεται η μελέτη των ουσιών, τόσες περισσότερες εφαρμογές προκύπτουν για την κάλυψη αναγκών της υγείας του πληθυσμού.

Οι νέες ανακαλύψεις προάγουν τον ρόλο των συμπληρωμάτων είτε στην πρόληψη, είτε στην παράλληλη χρήση τους με φαρμακευτική αγωγή για καλύτερα αποτελέσματα και για να αποφεύγονται οι παρενέργειες.

Η σύγχρονη έρευνα έχει δώσει επιστημονική εγκυρότητα στη δράση των συμπληρωμάτων, με αποτέλεσμα ιατροί και φαρμακοποιοί να τα προτείνουν ανεπιφύλακτα.

Ο δεύτερος παράγοντας είναι η καινοτομία των προϊόντων και η εξειδίκευση στη δράση τους.

Το καταναλωτικό κοινό ψάχνει για προϊόντα με στοχευμένη δράση και άμεσα αποτελέσματα.

Αν και μια τέτοια προσδοκία είναι αρκετά δύσκολο να εκπληρωθεί, η βιομηχανία των συμπληρωμάτων δημιουργεί προϊόντα με στοχευμένη δράση, εξελίσσει φόρμουλες για καλύτερη αποτελεσματικότητα και αναπτύσσει καινοτόμες ουσίες με αποδεδειγμένη δράση στον οργανισμό και ασφάλεια χρήσης.

P.M & E: Ποιες είναι οι νέες κατηγορίες ή ενδεχομένως κάποιες καινοτομίες που διαφαίνονται στην αγορά αυτή;

Ε.Α: Οι κατηγορίες που βρίσκονται σε τροχιά ανάπτυξης αφορούν προϊόντα που δίνουν λύση σε καθημερινά προβλήματα του κοινού.

Συνήθως τέτοια προβλήματα δεν έχουν πάντα σχέση με κάποια εκδηλωμένη παθολογία, αλλά αφορούν συμπτώματα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα των ανθρώπων.

Για παράδειγμα, πόνοι που δυσκολεύουν την κίνηση, προβλήματα διάθεσης που λειτουργούν ανασταλτικά στην καθημερινή δραστηριότητα και μεγάλες ελλείψεις στη διατροφή ή σε συστατικά, που η χρόνια έλλειψή τους θα οδηγήσει αποδεδειγμένα σε εμφάνιση παθολογίας.

P.M & E: Σε τι βαθμό πιστεύετε ότι η διανομή των ΣΔ στα καταστήματα ευρείας θα επηρεάσει την αγορά του φαρμακείου και γιατί;

Ε.Α: Η διεύρυνση της διανομής πάντα επηρεάζει την αγορά οποιουδήποτε προϊόντος.

Για να προβλέψουμε την επιρροή μιας τέτοιας αλλαγής στο υπάρχον καθεστώς, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας αρκετούς παράγοντες.

Τα καταστήματα ευρείας πάντα λειτουργούν ως κύριος ανταγωνιστής του φαρμακείου σε επίπεδο τιμής.

Στην αγορά των συμπληρωμάτων, ο ανταγωνισμός μεταξύ των λιανοπωλητών έχει ενταθεί τα τελευταία δύο χρόνια με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Συνεπώς, η εισαγωγή των καταστημάτων ευρείας ή παραφαρμακείων θα εντείνει τον ανταγωνισμό και στο φυσικό κατάστημα, με αποτέλεσμα τη μείωση των περιθωρίων κέρδους όλων των εμπλεκόμενων της αγοράς.

Αυτό θα συμβεί εφόσον τα καταστήματα ευρείας θα επενδύσουν στην τοποθέτηση προϊόντων που έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς.

Από την άλλη, οι καταναλωτές συμπληρωμάτων έχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά που κατευθύνουν την επιλογή προϊόντος.

Πρώτον, εμπιστεύονται συγκεκριμένα brands για τα οποία έχουν πειστεί για την ποιότητα και την αποτελεσματικότητά τους.

Δεύτερον, επιλέγουν brands τα οποία έχουν έντονη και στοχευμένη επικοινωνία.

Τρίτον, αποζητούν συμβουλή από πηγή που θεωρούν έγκυρη για να πειστούν για την δράση και την καταλληλότητα του προϊόντος.

Αυτά τα τρία χαρακτηριστικά οδηγούν την κατανάλωση, συνεπώς όποιο κανάλι επενδύσει σε αυτά θα κερδίσει το μεγαλύτερο μερίδιο.

P.M & E: Με ποια κριτήρια πρέπει ένας φαρμακοποιός να επιλέξει μια μάρκα συμπληρωμάτων διατροφής για το φαρμακείο του;

Ε.Α: Μια καλή και αποδοτική συνεργασία βασίζεται πάντα στην αμοιβαία εμπιστοσύνη.

Στην περίπτωση επιλογής μάρκας συμπληρωμάτων διατροφής, οι παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη εμπιστοσύνης είναι οι εξής:

• Οι προδιαγραφές παραγωγής των προϊόντων.

• Η επιστημονική τεκμηρίωση των συστατικών και των συνθέσεων.

• Η αξιοπιστία της εταιρείας παραγωγής.

• Η συνέπεια της εγχώριας εταιρείας εμπορίας του προϊόντος και οι παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους συνεργάτες της.

• Η σωστή και υπεύθυνη επικοινωνία του προϊόντος στους καταναλωτές.

P.M & E: Τι συμβουλή θα δίνατε στους φαρμακοποιούς για να αναπτύξουν καλύτερα την κατηγορία αυτή;

Ε.Α: Ο φαρμακοποιός πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι έχει ακόμα τη μεγαλύτερη δύναμη σε αυτήν την αγορά.

Παρόλο που η περίοδος που διανύουμε είναι εξαιρετικά δύσκολη για όλους, η αγορά των συμπληρωμάτων έχει ακόμα περιθώρια ανάπτυξης.

Ο ρόλος του φαρμακοποιού στο κοινωνικό σύνολο, ως της πλέον αξιόπιστης πηγής σε θέματα πρόληψης και πρωτοβάθμιας φροντίδας της υγείας μπορεί να γίνει ο κύριος μοχλός ανάπτυξης της κατηγορίας.

Η συμβουλή που θα τους έδινα λοιπόν, είναι να ενημερώνονται συνεχώς για τα προϊόντα και τις δράσεις τους.

Τα περισσότερα προϊόντα έχουν επιστημονική τεκμηρίωση, για την οποία οι φαρμακοποιοί και οι συνεργάτες τους που χειρίζονται αυτήν την κατηγορία θα πρέπει να είναι ενημερωμένοι.

Έχοντας τη γνώση των προϊόντων, έχουν και τη δύναμη της σωστής συμβουλής.

Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι όταν πρόκειται για θέματα υγείας, ο κόσμος αυτό που αποζητά είναι κάποιον ειδικό που τουλάχιστον θα δώσει προσοχή στο πρόβλημα του και θα προσπαθήσει να προτείνει λύση.

Αυτή τη στιγμή ο φαρμακοποιός είναι ο πιο προσιτός και άμεσος σύμβουλος σε θέματα υγείας και πρόληψης.

PHARMACY management και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, Σεπτέμβριος 2015

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.